معرفی انواع نشت یاب ها و روش های کشف نشت دردستگاه های سردکننده

روش های کشف نشت دردستگاه های سردکننده

سایت دیفراست www.defrost.ir مرجع تعمیرکاران لوازم خانگی

کانال تلگرام گروه تولیدی دیفراست

Telegram.me/defrostgrop

باما همراه شوید

 

مقدمه :

دستگاه های سردکننده به علت های زیاد ممکن است دوچار نشتی گردند. این نشتی بیشتر از نقاط اتصال و جوش بروز کرده و باعث کاهش مبرد و روغن در سیستم میگردد که در نهایت کمی سرما و بدکارکردن کمپرسور را به دنبال دارد.

به همین جهت لازم است هرچند وقت یک سیستم سردکننده را مورد بازرسی و بازدید قراردهید. پیش از آنکه به مرحله بحرانی برسد و منجربه تعمیرات کلی و پرهزینه گردد.

در زیر به روشهای کشف یک نشت پرداخته میشود:

  • دتکتور هالیدی :

برای پیدا کردن نشت مواد سرمازایی مانند R12 , R22 میتوان از یک مشعل هالاید که یک لوله دراز دارد استفاده نمود.

مشعل را روشن و سر آزاد لوله مکنده را به پیرامون اتصالات نزدیک کنید. اگر از این نقاط بخار مبرد نشت کند از لوله مکنده خود را به شعله میرساند و رنگ آن را به سبز روشن و براق برمیگرداند. مشعل هالاید را باید در خارج ساختمان و یا در اتاقی که به هیچ صورتی احتمال وجود بخار ماده سرمازا در آن نیست پر نمود و هوا در آن پمپ کرد. (مانند چراغ زنبوری)

زیرا اگر مقداری بخار ماده سرمازا همراه الکل و یا هوا وارد منبع مشعل شود، شعله ی آن همیشه سبز خواهد بود و دیگر نمیتوان از آن به عنوان نشت یاب استفاده کرد. الکل مصرفی در این مشعل باید خیلی تمییز باشد زیرا مجرای خروج (سوزن) آن بسیار تنگ و باریک است. قبل از روشن کردن مشعل باید محل شعله گرم، و سرلوله مکنده با انگشت مسدود شود تا وقتی که شعله به رنگ طبیعی درآید.

مشعل های نشت یاب گازسوز _ استیلنی و پروپان سوز هم یافت میشود.

 

  • دتکتور خمیری :

روش دیگر کشف نشت مالیدنیک مایع غلیظ و چسبنده خمیری شکل مانند کف صابون به لوله ها و اتصالات مشکوک به نشت است. این ماده با وجود چسبندگی زیاد باز هم حالت مایع دارد و به راحتی در اطراف محل موردنظر جریان می یابد و آن را در بر میگیرد.

درصورت وجود ترک یا سوراخ در محل بخار متصاعد شده سبب بادکردن ماده واسطه و ایجاد حباب در محل نشت میشود.

 

  • دتکتور شیمیایی :

معرف نسلر نوع محلول شیمیایی برای تشخیص آمونیاک درآب است که با اضافه شدنش به آب در حال حرکت سیستم های آمونیاکی موجب تغییر رنگ (قهوه ای) آب میشود.

 

  • دتکتور سولفوری :

شمع سولفوری نوعی شمع یا کاغذ است که با روشن شدن و تماس باگاز آمونیاک، بخار سفیدرنگ سمی تولید میشود. لازم به ذکر است که برخی سیستم ها با مبردی که با رنگ آمیخته شده شارژ شود، درصورت نشت به راحتی قابل مشاهده هستند. چنین سیلندرهایی را باید پیش از اتصال به سیستم جهت شارژ، به خوبی تکان دهید تا ماده رنگی ته نشین شده در سیلندر با مایع ترکیب شود.

 

  • دتکتور الکترونیکی :

حساس ترین و دقیق ترین نشت یاب، نشت یاب الکترونیکی است.

این دستگاه مقاومت الکترونیکی نمونه های بخار مواد سرمازا را میسنجد و چنانچه در هوای مجاور سیستم بخار ماده سرمازا وجود داشته باشد، آن را نشان میدهد.

 

  • دتکتور التراسونیک :

جدیدترین نشت یاب که بسیار دقیق و حساس میباشد، نشت یاب التراسونیک است. این دستگاه مجهز به تکنولوژی مافوق صوت برای شنیدن میباشد و دارای ULD-app01 حساسیت و نفوذپذیری دقیق و قدرتمندی برای تشخیص دقیق محل نشت ماده سرمازا از سیستم میباشد.

این دستگاه میتواند صداهای بسیار ضعیف از نشت مبرد در هر نقطه سیستم حتی در حال روشن بودن و کارکردن سریع تشخیص داده و بیابد و صدای نشت را از صداهای دیگر جدا نماید. این دستگاه برای یافتن دیگر گازهای غیرمبرد و بخار در تحت فشار و وکیوم؛ کاربرد گسترده ای دارد و به کمک آن نیز میتوانید صدای سالم یا معیوب کار کردن بلبرینگ ها، ولوها، سلونوییدها، و دیگر تجهیزات را تشخیص دهید.

دتکتورالتراسونیک با باطری 9 ولت قابل شارژ کار میکند و دارای یک کیف مخصوص، هدفون و لوازم جانبی برای شنیدن و تفکیک صداها میباشد. برای 3 گروه گازهای مبرد کاربرد دارد.

دتکتور بسیار پیشرفته در نوع هالوژنی نیز ساخته شده است.

یک نظر

  1. لطفا بفرمایید این دستگاهها قیمتشون چنده واز کجا میشه خرید کرد ممنونم ۰۹۱۴۳۰۱۶۵۸۰

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشودفیلدهای الزامی علامت دار شده اند *

*

error: قابل کپی برداری نمی باشد!