ایراد ها و عیوب یخچال فریزر نفراست

در بخش اموزش چند نکته مهم مثل قانون اهم و کاربرد ان در یخچال فریزر و سنسور ان تی سی یا ترمیستور NTC یخچال فریزر و تایمر دیفراست و ترمودیسک و ترموفیوزدر یخچال فریزر ها ، توضیح داده شده است ،که قبل از مطالعه این بخش بهتر است  سری به انها بزنید .

 

عمده مشکلات یخچال فریزرهای نفراست یا یخچال فریزر بدون برفک یا یخچال فریزر ضد برفک ، همان برفک زدن یخچال فریزر نفراست هست .

که چند تا علت میتواند داشته باشد .

در یخچال فریزرهای نفراست قدیمی یا( بدون برد الکترونیکی )، یا یخچال فریزر های بدون برفک ، تایمر دیفراست دار ،5 قطعه مهم داریم که ممکن هست یکی از انها خراب شده باشد ،که موجب برفک زدن یخچال فریزر نفراست شده است .

1) هیتر المنت نفراست

2) ترمودیسک یا ترموستات حرارتی داخل اواپراتور نفراست

3) ترموفیوز یا فیوز حرارتی که به داخل اواپراتور نفراست چسبیده است

4)تایمر دیفراست یا ساعت دیفراست یخچال نفراست( در مدل های جدید برد الکترونیک جایگزین تایمر دیفراست شده است )

5)فن پشت اواپراتور نفراست یخچال فریزر بدون برفک

 

اگر هر کدام از این قطعات بدرستی کار نکنند یخچال دچار برفک خواهد شد .

1)هیتر المنت یخچال فریزر نفراست

اگر خراب شود یا بسوزد ، دیگر در زمان برفک زدایی گرما تولید نمیکند و برفک ها روی هم جمع میشود ، و کم کم سرمای داخل یخچال فریزر کم می شود .

2)ترمودیسک ، یک ترموستات حرارتی هست که بصورت سری با هیتر المنت نفراست در مدار قرار می گیرد .و معمولا در منفی 5 درجه به پایین اجازه عبور برق به هیتر المنت را میدهد و در 5درجه مثبت با اتومات کردن در واقع برق هیتر المنت را قطع میکند تا مانع اتلاف انرژی شود .

حال اگر ترمودیسک خراب شود ، دیگر برق را به المنت یخچال نمی رساند ، و رفته رفته برفک یخچال فریزر نفراست زیاد میشود و سرمای داخل یخچال فریزر کم می شود .

نکته مهم این است که سرویسکاران وتعمیرکاران یخچال بیشتر به قطع بودن ترمودیسک توجه میکنند .در حالی که خراب بودن ترمودیسک حالت دیکی هم دارد .یعنی حتما باید در دمای حدود 5 درجه مثبت سانتیگراد برق هیتر المنت یخچال فریزر بدون برفک را قطع کند .و اگر این کار را نکند این خرابی ترمودیسک میتواند منجر به اتش سوزی یخچال فریزر نفراست شود .یک نمونه عکس یخچال فریزر بدون برفک که اتش گرفته است در داخل سایت هست .

رمودیسک در واقع یک ترموستات حرارتی هست ، که باید  در دمای مثبت 5 تا 15 درجه بسته به نوع ان جریان برق هیتر المنت یخچال فریزر نفراست را قطع کند .ودر دمای منفی 5 تا 12 درجه سانتیگراد ، بسته به نوع ان باید برق هیتر المنت را متصل کند .حال اگر ترمودیسک در حلت قطع باشد و در سرمای منفی 5 عمل وصل کردن برق هیتر المنت را متصل نکند ، هیتر المنت دیگر روشن نخواهد شد .و برفکها روی هم جمع میشوند و سرمای یخچال فریزر رفته رفته کم وکمتر میشود .

 

3 ) ترمو فیوز یا فیوز حرارتی

یا کلید امنیتی کنترل گرمای بیش از حد هیتر المنت یخچال فریزر بدون برفک .ترمو فیوز بصورت سری به هیتر المنت وصل میشود .

اگر ترموفیوز بسوزد ، چون در مدار بصورت سری با المنت در مدار قرار گرفته است .برق هیتر المنت دیگر برقرار نمی شود .و دوباره برفک مشکل سرمای کم را موجب خواهد شد .و ترموفیوز اگر بسوزد حتما باید تعویض شود .

ترموفیوز در واقع برای محکم کاری در مدار یخچال فریزرهای نفراست قرار می گیرد تا احتمال اتش سوزی را بسیار بسیار کم کند .از این رو کیفیت ترموفیوز ها بسیار مهم هست .

متاسفانه دیده میشود بعضی از تعمیرکاران ترموفیوز را از مدار خارج میکنند و بدون ترموفیوز یخچال فریزر را رها میکنند .که این کار احتمال اتش سوزی یخچال فریزر بدون برفک را بسیار بیشتر میکند .حتی توصیه میشود که ترمودیسک را هم به جای ترموفیوز استفاده نکنید .

ترموفیوز یا فیوز حرارتی یخچال فریزر بدون برفک ، در واقع اخرین وسیله کنترل گرمای هیتر هست .یعنی دقیقا برای کنترل گرمای بیش از حد احتمالی هیترالمنت یخچال فریزرهای نفراست و جلوگیری از اتش سوزی یخچال فریزر می باشد .

حال اگر ترموفیوز بسوزد ، یعنی برق را از خود عبور ندهد تا به هیتر المنت برسد ، هیتر المنت گرم نمیشود تا برفکها را اب کند .یعنی عمل defrost را نمی تواند انجام دهد.

پس ترمودیسک و ترمو فیوز بصورت سری با هیترالمنت یخچال فریزر نفراست در مدار قرار میگیرند .تا جریان برق به هیترالمنت یخچال فریزر را کنترل کنند ، تا هم دمای ان کنترل شود و هم مصرف انرژی کمتر شود .

 

4) تایمر دیفراست در واقع یک ساعت الکتریکی هست تا هر 6 یا 8 ساعت هیتر المنت یخچال فریزر بدون برفک را 20 دقیقه در مدار قرار دهد .یعنی در 6 یا 8 ساعت که کمپرسور اجازه روشن شدن دارد هیتر نمی تواند روشن شود .

حال اگر تایمر دیفراست خراب شود و برق را به هیتر المنت یخچال وصل نکند ، برفکها روی هم جمع میشوند و سرمای یخچال کم و کمتر میشود .

حال اگر تایمر دیفراست خراب شود و برق را به هیتر المنت یخچال وصل نکند ، برفکها روی هم جمع میشوند و سرمای یخچال کم و کمتر میشود.

در مدل های جدید یخچال فریزر نفراست دیگر تایمر دیفراست وجود ندارد و بجای ان برد الکترونیک وجود دارد .

5 ) فن گردش هوای یخچال 

در یخچال فریزر های نفراست حداقل یک فن باید هوای داخل یخچال فریزر را از میان فین های اواپراتور به چرخش دراورد تا انتقال حرارت صورت گیرد .اگر فن به هر دلیلی نتواند هوای کابین یخچال را به گردش در اورد .برفک سریعا زیاد شده و یخچال گرم می شود .

چند نکته راجعه به یخچال فریزر نفراست

ترمودیسک باید در قسمتی از اواپراتور نصب شود که بیشترین برفک را دارد .تا وقتی که تمام برفک ها اب شد بعد هیتر المنت توسط ترمودیسک از مدار خارج شود .

هرگز ترموفیوز را از مدار یخچال فریزر نفراست خارج نکنیم .نبود ترموفیوز احتمال اتش سوزی را خیلی زیاد میکند .

  عیب  یخچال فریزر های بردالکترونیک دار

در این یخچال فریزرها نفراست تایمر دیفراست بصورت الکترونیکی در برد کنترل ان طراحی شده است .

و تایمر دیفراست مکانیکی دیگر وجود ندارد . و بجای ترمودیسک سنسور NTC  متصل به اواپراتور نفراست وجود دارد .

ولی در این یخچال فریزر ها حتما ترموفیوز وجود دارد .

البته در بعضی از مدل های یخچال فریزر سامسونگ ، در دوسر هیترالمنت ، دو ترمودیسک کار گذاشته شده است . که در واقع اگر یکی از این ترمودیسک ها خطا کند ، ترمودیسک دیگری عمل خواهد کرد .

653 نظر

  1. سلام. یخچال من سامسونگ سری SR-L46 هستش و فریززش به شدت دچار مشکل برفک زدن شده. ممکن هست راهنمایی کنید؟

  2. سلام و ممنون از سایت خوبتون و راهنمایاتون.من یه یخچال فریزر الکترواستیل دارم فریزر پایین و یخچال بالا.دو الی سه روز خوب کار میکنه ولی مرتب مخزن پشت که زیر رادیات هست رو چک میکنم و میبینم برفک رو اب نمیکنه و فریزر و یخچال بعد سه روز کم کم داخلش گرم میشه و اب رو یخ نمیزنه.ولی اگر دستی به تایمرش فرمان بدم و اون رو با پیچگوشتی بچرخونم میفته رو المنت و شروع به اب کردن برفک میکنه به نظرتون مشکلش چیه؟ممنون میشم جواب بدید

  3. درود . خسته نباشید .. یخچال فریزر نفراست امرسان دارم رادیاتور پشت فریزر کلا یخ میزنه و مجبور میشم از داخل فریزر بازش کنم و با سشوار یخ زدایی می کنم .. با تعمیرکاری مطرح کردم گفتن از نوسان برق ناشی میشه ولی با مطالعه مطالبی که نوشتین فکر میکنم یکی از قطعاتش خرابه تبریز تعمیرکار خوب سراغ دارین ؟ ممنون

  4. سلام مايخچال سايدسامسونگ داريم وقتي درفريزربازميشه صدايي شبيه آب ريختن روي يه وسيله داغ ازش مياد به نظرتون مشکلش کجاست؟

    • درود
      وقتی درب فریزر باز میشود گرمای اتاق وارد فریزر شده و باعث قلیان و جوشش مایع مبرد داخل اواپراتور میشود .یعنی دستگاه شما مشکلی ندارد .

  5. سوال آخر اینکه راه دسترسی به هیتر المنت از داخل فریزر هست یا پشت فریزر؟

  6. با عرض سلام خسته نباشید من یک سیستم سرمایشی میخوام درست کنم با موتور یخچال 1/4 کندانسور یک چهارم سر راهش قرار دادم ولی نمیدونم برای ده لیتر اب بخواد سرد کنه یا یخ بزنه چند متر لوله و چه سایری باید بکار ببرم که سریع اب یخ بزنه ممنون میشم راهنمایی کنید

  7. با سلام
    نوع : یخچال بدون برفک پارس ( همونایی که برد و نمایشگر دما روش داره )
    مدتیه محفظه ی داخل یخچال یخ و برفک میبنده
    فن داخل محفظه رو چک کردم سالمه چون هم فن رو باز کردم و به برق مسقیما وصل کردم مشکلی نداشت . هم اینکه بعد از اینکه یخش باز شد و بستم سرجاش دکمه ی سوپر رو که میزنم فن میچرخه و کار میکنه
    منتها وقتی خودش باید اتومات کنه و بچرخه تا برفک رو آب کنه کار نمیکنه
    به عبارتی فن به طور اتوماتیک نمیچرخه و باعث میشه داخل محفظه و تمام مواد غذایی یخ بزنه
    میشه راهنمایی بفرمایید که مشکل از کجاس ؟
    ممنون

  8. سلام من یه یخچال فریزر سینجر مدل 700دارم که قسمتی از سیمکشی که در فریز قرارداره جایه که سوکت ها بهم وصل میشه سوخت و اب شد خودم سیمهارو درست کردم فقط یه دونه سیم که حالت نخ بود نتونستم وصلش کنم الان فن قسمت یخچال کار نمیکنه ولی فریزر کار میکنه میشه بهم بگین اون سیم برای چه کاریه در ضمن یجچالو فقط امتحان کردم هنوز وصلش نکردم برای استفاده ممنون

  9. سلام من یخچال فریزر الکترو استیل 26فوت مدل بدون نمایشگر دارم (بالا یخچال و زیر فریزر) بعد از 20تا سی روز کارکرد رادیاتور برفک می زند و سرما به طبقه بالا نمیرسد و طبقه بالا از کار می افتد تعمیرکار آورده ام ترموفیوز و ترمودیسک و تایمر را تعویض کرده ولی مشکل حل نشده باید چکار کنم .
    الان دوسال است ماهی یک بار یخچال را باید از برق بکشم و برفک آن را ذوب کنم . خواهشا راهنمایی کنید.

    • درود
      لطفا المنت یخچال را تست نمایید.

      • سلام
        ممنون از لطف شما به خاطر پاسخ گوییتان
        تعمیرکار تست کرده و گفته درزمان دیفراست المنت داغ است یعنی سالم است. آیا ممکن است المنت درست کارنکند ؟یا فن گردش هوای داخل فریزر مشکل داشته باشد ؟ یا اگر دلیل دیگری هست لطفا راهنمایی کنید. با تشکر

  10. سلام خسته نباشید ببخشید من یخچال دونار نیم فریزر بدون برفک دارم به تازگی تو لیوان صفحه ای داخل یخچال اب زیادی جمع میشه واب همه جای یخچال رو رو کثیف میکنه طوری که هرروز مجبوریم پاک کنیم ولی قبلن اینجوری نبود منظورم همون جایی از یخچاله که داخل قرار گرفته وذرات کمی اب میشه مثل عرق ولی الان اون ذرات اب زیاد شده مشکلش ازچیه میتونیم خودمونیمحل کنیم عایل ممنون میشم از راهنماییتون

    • درود
      مسیر ناودانی آن مسدود شده ، یخچال را 24 ساعت از برق بکشید و درب های آن را باز بگذارید.
      و پس از 24 ساعت مجدد به برق بزنید.

  11. سلام
    من به مدت دو سال یخچال فریزر مدیا دارم که فریزر بالا بدنش یخ می زنه اما سرمای داخلش هیچ تغییری نکرده. سال قبل نمایندگی اومد دید و گفت مشکلی نیست و از نوسانات برقه. اما امسال این یخ زدگی بیشتر شده و نگرانم کرده. ممنون میشم راهنمایی کنید

  12. لام
    ممنون از لطف شما به خاطر پاسخ گوییتان
    تعمیرکار تست کرده و گفته درزمان دیفراست المنت داغ است یعنی سالم است. آیا ممکن است المنت درست کارنکند ؟یا فن گردش هوای داخل فریزر مشکل داشته باشد ؟ یا اگر دلیل دیگری هست لطفا راهنمایی کنید. با تشکر

  13. سلام من یک فریزر پارس نوفراست 2سال است که خریدم جدیدا برفک میزند یک بار برد او را عوض کردیم ولی باز برفک می زند و دما تا -9 میاید و موتور روشن می شود تا-12 قطع می شود و بالاتر نمی رود باید چیکار کنم تا برفک نزند و خوب شود. با تشکر

  14. سلام یخچال فریزر هیمالیا دارم که اطراف فن قسمت یخچال یخ بیرون زده مشکل ازچیست؟

  15. سلام
    با تشکر از شما. یخچال فریزر نوفراست بدون برفک ۴۴۶ داریم دریچه تنظیم هوا باز میماند مشکل چیست؟

  16. سلام خسته نباشید یه سوال داشتم

    من یه یخچال ال جی دارم که بعد از چند روز کار کردن گرم میکنه و باید از برق بکشیم وبعد از یه روز استراحت یه هفته کار میکنه باید چکار کنم

    • درود
      عملکرد دیفراست یا برفک زدایی انجام نمیشود، المنت، ترموفیوز یا برد اصلی مشکل دارد.
      با سرویسکار تماس بگیرید.

  17. باسلام یخچال فريزر امرشان مدلhrf2066tسه ساله خریدم درب شیشه ای.یه مدت یکسره کارمیکرد اتومات نمیکرد مگه خودم درجه روصفرمیذاشتم که قطع کنه بعددودقیقه روشن میشدتعمیرکارترموستات روعوض کردخوب شدولی باگذشت چهارماه بازمثل قبل یکسره کارمیکنه وقطع نمیشه.اینم بگم که سرمای فريزر ویخچال عالیه.مشکل ازکجاست که بایددستی درجه روبچرخونم تا قطع شه؟اینطوری که یکسره کارمیکنه روموتور فشارنمیاد؟ ممنون از پاسخگویی شما دوست عزیز

    • درود
      بله در صورت یکسره کارکردن به موتور فشار وارد میشود.
      کیفیت ترموستات تعویض شده خوب نبوده و باید مجدد تعویض شود.

  18. سلام.من یک فریزر پارس نفراست دارم .مدتیه که برفک میزنه و دما پایین میاد و به مرور زمان هم قطر برفک ها زیاد میشه هم دما پایین میاد تا به -4 هم میرسه و بوق او روشن میشه.بورد او را عوض کردم ولی عوض نشد .واز برق درش میارم تا برفکها اب بشه ولی بعد که به برق میزنم تا 2 روز خوب است و دما همان -18 می ماند ولی به مرور زمان دما پایین میاد و همان جور میشه لطفا راهنمایی کنید.متشکرم و ممنون.

  19. سلام بردوستان .یخچال فریزر هایسنس پایین فریزرسرما دارداما بالا که یخچاله گرم میباشد خواهش میکنم کمکم کنید احتمال داره ازفن باشد؟؟؟؟

  20. سلام بدرود. ارور یخچال فریزر هایسنس EF از چه میباشد؟

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشودفیلدهای الزامی علامت دار شده اند *

*

error: قابل کپی برداری نمی باشد!