بررسی معایب دستگاه های تصفیه آب خانگی

بررسی معایب دستگاه های تصفیه آب خانگی

سایت دیفراست www.defrost.ir مرجع تعمیرکاران لوازم خانگی

کانال تلگرام گروه تولیدی دیفراست

Telegram.me/defrostgrop

باما همراه شوید

 

816214414_144231

 

در یک تحقیق که بر روی 110 دستگاه تصفیه آب در دانشگاه علوم پزشکی اراک انجام شد و بر اساس نتایج حاصل از تحقیقات در سایر مراکز، دستگاه های تصفیه آب خانگی دارای 12 عیب عمده به شرح زیر می باشند:

1- دستگاه های تصفیه آب در مکانیسم رقابتی شیمیایی حذف یون ها، ابتدا یون های مفید ( کلسیم، منیزیم، پتاسیم، فلوراید، روی و… ) را حذف میکنند تا بتوانند سایر یون های زیان آور (نیترات، نیتریت، و…) را به چنگ آورده و حذف کنند.

2- مصرف کنندگان آب دستگاه های تصفیه آب خانگی از کیفیت آب مصرفی خود در عمل اطلاعی ندارند و دستگاه امکان آگاهی برای مصرف کنندگان از آب دستگاه تصفیه را فراهم نمی کند. درحالی که نصب 2 عدد آنالیزور EC در مسیر آب ورودی و خروجی هزینه زیادی در برابر کل هزینه تمام شده ندارد.

3- باتوجه به حذف کلر در فیلتر سیاه کربن اکتیو دستگاه تصفیه، شاهد رشد باکتریها در بخشهای دیگر دستگاه تصفیه آب می باشیم. چنانچه در تحقیق مشخص شد که در 22% موارد، آب ورودی به دستگاه سالم بود ولی آب خروجی از دستگاه دارای آلودگی میکروبی بود.

4- مخازن ذخیره آب دستگاه ها قابل تشخیص است و متاسفانه پس از مدتی لایه ای از باکتری ها ( بیوفیلم ) در جداره مخزن مستقر و ایجاد آلودگی و توکسین در آب میکند. این مخزن ها که گاه سالها شستشو نمی شوند، در صورت امکان دست کشیدن یا رویت این لایه لزج به خوبی حس میشود و قابل دیدن است.

5- درصورت وجود باکتری های آلاینده در آب، در شرایط دمای گرم و مرطوب در زیر ظرفشویی آشپزخانه ها (محل نصب دستگاه) و عدم وجود سرعت شستشو در فیلتر و مخزن، باکتری تکثیر یافته و یک باکتری تبدیل به هزاران باکتری میگردد. سیاهی و تیرگی فیلترها که افراد در زمان تعویض فیلتر مشاهده می نمایند عمدتا ناشی از همین تکثیر باکتری هاست.

6- مشکل دیساسیون و تخریب و تجزیه بافت و پلیمر فیلترها و مواد آلی تکثیر یافته بر روی آنها و راه یافتن آنها به آب آشامیدنی نیز مشکل دیگری است که بحث مخاطرات آن نیاز به تحقیق و بررسی بیشتر دارد.

7- تاخیر در تعویض فیلترهای دستگاه تصفیه آب خانگی و عدم کارائی و راندمان دستگاه، یکی دیگر از مشکلات این دستگاه هاست. در 22% موارد این مشکل مشاهده شد که افراد احساس نیاز به تعویض فیلتر ننموده و یا تعلل نموده و به همان آب خروجی نامناسب عادت کرده اند.

8- وجود نوعی طعم و بو و حتی تلخی ناشی از حذف کامل املاح و به نوعی دیونیزه شدن آب، در آبهای تصفیه شده دستگاه های تصفیه آب خانگی و برهم خوردن بالانس یون ها مشاهده و اکثر مصرف کنندگان این تغییر طعم را تجربه و تایید می نمودند ولی کم کم ذائقه ی آنها به همان آب دستگاه منزلشان عادت و سایر آبها را نامطلوب تلقی میکنند.

9- نگاه سازمان جهانی بهداشت WHO به آب آشامیدنی، نگاهی تغذیه ای در تامین میکرو المان ها و عناصر ضروری بدن است و هرگز منظور از آب آشامیدنی H2O خالص یا بدون یون نیست. آن هم در شرایطی که حذف املاح مفیدی همچون کلسیم، منیزیم، فلوراید، و… برای بدن و جامعه ای که در معرض پوسیدگی های دندانی و پوکی استخوان (استئوپروز) آنمی، کمبود ید و … قرار دارد، خدمت محسوب نشده و آسیب زا می باشد.

10- خرید و بهره برداری از دستگاه های تصفیه آب به نام سلامت و ارتقاء بهداشت صورت میگیرد، در حالی که جز تحمیل هزینه مالی، ثمر دیگری برای خانواده ها ندارد.

11- استفاده از دستگاه های تصفیه آب خانگی مصرف آب را افزایش میدهد. زیرا در عمل، فیلترهای R.O آب را به 2 بخش آب کم یا بدون املاح، و آب پر املاح مستقیما به خروجی فاضلاب رفته و مصرف کنندگان، آب تبدیل شده به فاضلاب را نمی بینند.

 

توجه : دستگاه های تصفیه آب خانگی برای مناطقی که جز آب دریا یا آب شور، آب آشامیدنی دیگری ندارند و یا آب لوله کشی شهری حاوی نیترات بالا دارند صرفا میتواند یک گزینه باشد.

همچنین صرفا برای خوشرنگ بودن چای آن هم در مناطقی که آب آنها (گچ) سختی بالاتر از 500 میلی گرم در لیتر داشته باشند، آن هم برای چای نه نوشیدن مناسب است، و در سایر موارد توصیه نمی گردند و مخاطرات و مشکلاتی دارد که ذکر شد.

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشودفیلدهای الزامی علامت دار شده اند *

*

error: قابل کپی برداری نمی باشد!