آشنایی با مفهوم سنسور و ویژگی های آن

آشنایی با مفهوم سنسور و ویژگی های آن 

سایت دیفراست www.defrost.ir مرجع تعمیرکاران لوازم خانگی

کانال تلگرام گروه تولیدی دیفراست

Telegram.me/defrostgrop

باما همراه شوید

تعریف عبارت سنسور :

امروزه کلمه سنسور به هیچ وجه از مفاهیمی ازقبیل میکرو پرسسور، ترانسپیوتر، انواع مختلف حافظه و سایر عناصر الکترونیکی به عنوان یکی از لغات وابسته به دنیای نوآوری های تکنولوژی اهمیت کمتری را ندارد. با وجود این سنسور هنوز هم فاقد یک تعریف دقیق است همچنانکه عباراتی از قبیل پروپ – بعدسنج یا ترانسدیوسر مدت ها چنین بوده اند.

کلمه سنسور یک عبارت تخصصی است که از کلمه لاتین Sensorium  به معنی توانایی حس کردن یا Sensus به معنی حس برگرفته شده است. پس از آشنایی با منشا مفهوم سنسور تاکید کردن بر تشابه بین سنسورهای تکنیکی و اندام های حس انسانی واضح به نظر میرسد. باوجود این ایده سنسور فراتر از این تشابه حرکت نموده و یک کلمه مترادف همه جانبه برای حساس کردن؛ تبدیل و تثبیت مقادیر اندازه گیری شده به حساب می آید.

یک سنسور هر کمیت فیزیکی معین را که باید اندازه گیری شود به شکل یک کمیت الکتریکی تبدیل میکند(تغییر میدهد) که پردازش شود یا به صورت الکترونیکی انتقال داده شود.

تفاوت واقعی بین ابزارهای اندازه گیری کلاسیکی و سنسورها در مرحله آماده سازی و پردازش سیگنال های اتکتریکی که همیشه هدف یک سنسور است. نتیجه آنکه در اهدافی که ابزارهای اندازه گیری کلاسیکی و سنسورها باید آنها را براورده سازند تفاوت اساسی وجود دارد، این موضوع استفاده از عبارت سنسور را موجه جلوه گر می نماید البته هرچند کم و بیش همپوشانی معنایی وجود خواهد داشت.

 

یک سنسور خوب باید مشخصات زیر را داشته باشد:

1- حساسیت کافی

2- درجه بالای دقت و قابلیت تولید دوباره خوب

3- گستره دینامیکی خوب

4- عدم حساسیت به تداخل و تاثیرات محیطی

5- امید به زندگی طولانی و جایگزینی بدون مشکل

 

ترکیب سنسور و الکترونیک سنسور منجربه ویژگی های خاصی میشود که عبارتند از:

1- سیگنال خروجی بدون نویز

2- سیگنال خروجی سازگار با باس

3- احتیاج به توان پایین

اگر سنسور و الکترونیک با یکدیگر مجتمع شوند در این صورت ویژگی های بیشتری باید برآورده شود از آن جمله عبارتند از قابلیت مینیاتورسازی و قابلیت سازگاری هزینه با میکرو الکترونیک.

 

آماری در مورد سنسورها :

علی رغم آگاهی گسترده در رابطه با اهمیت سنسور به عنوان یکی از عناصر کلیدی در فرآیند اتوماسیون؛ کسب اطلاعات جامع و مقایسه ای در مورد وضعیت تکنولوژی سنسور و پیشرفت های حاصل شده در این زمینه مشکل است. این امر دارای چند دلیل زیر است:

1- سنسورهایی برای اندازه گیری بیش از 100 کمیت فیزیکی وجود دارد. اگر اندازه گیری کمیت های شیمیایی را نیز به حساب آوریم این رقم به چندین صد فقره بالغ میشود.

2- تقریبا 2000 نوع اصلی از سنسورها را میتوان طبقه بندی کرد. بین 60000 و 100000 سنسور برای اندازه گیری در حال پروسه ها از نظر تجاری در دنیای غرب وجود دارد.

3- بر طبق گزارش پایگاه داده های INSPEC بیش از 10000 نشریه در رابطه با سنسور منتشر میشود.

4- به سخن عام ظهور سنسورها یا تکنولوژی های جدید حدودا 5 الی 15 سال طول میکشد و چنین فرآیندی بسیار هزینه بر میباشد.

معرفی یک سنسور خوب با قابلیت عالی برای روبات های امدادگر:

این سنسور که در بازار به سنسور گاز (TGS813) معروف است دارای حساسیت بالایی در شناسایی گازهای قابل اشتعال از جمله بوتان، متان و پنتا دارد.

این سنسور دارای 6 پایه است . شما برای استفاده از این سنسور باید 3 پایه سمت چپ یا راست خود را به 5+ ولت وصل کنید. هیچ فرقی نمیکند که کدام 3 پایه را وصل میکنید. بعد از وصل آن 3 پایه، 3 پایه دیگر را به این ترتیب وصل میکنید. پایه وسط را به زمین و 2 پایه دیگر را خروجی میکنید.

برای اینکه بتوانید از این سنسور استفاده کنید به خروجی سنسور مقاومتی 1.5 کیلواهمی وصل کنید، این مقاومت طوری وصل میشود که همیشه با سنسور و مدار بعدی که برای پردازش سنسور می آید، به صورت موازی است (یک پایه مقاومت به خروجی مدار و پایه دیگر به زمین متصل است)

این سنسور در حالت عادی در خروجی دارای صفر منطقی است و وقتی گاز را احساس میکند خروجی آن به صورت یک منطقی در می آید.

برای آنکه بفهمید سنسور شما سالم است، سنسور را به همان آرایشی که بالا گفته شده بسته و بعد یک دیود نورانی را با یک مقاومت 220 اهم، سری کرده و با مقاومت 1.5 کیلو اهم موازی کنید و مدار را به برق وصل کنید. در حالت عادی دیود نورانی خاموش است ولی به محض اینکه گازی به مشام سنسور رسید دیود روشن میشود.

تذکر: این سنسور برای راه اندازی نیاز به جریانی حداقل 180 میلی آمپر دارد برای همین نمی شود آن را با باتری راه اندازی کرد و درنتیجه برای تغذیه سنسور از یک منبع تغذیه استفاده کنید.

 

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشودفیلدهای الزامی علامت دار شده اند *

*

error: قابل کپی برداری نمی باشد!