آشنایی با مکانیزم عملکرد منبع تحت فشار پمپ آب

منبع تحت فشار پمپ آب چیست

سایت دیفراست www.defrost.ir مرجع تعمیرکاران لوازم خانگی

کانال تلگرام گروه تولیدی دیفراست

Telegram.me/defrostgrop

باما همراه شوید

 

 

برای اکثر مصرف کنندگان پمپ آب خانگی این سوال پیش می آید ؛ منابعی که روی پمپ ها قرار دارد چیست و چه کارایی داردکه به مخزن دیافراگمی ، مخزن پمپ آب ، مخزن تحت فشار پمپ آب نیز معروف است. اینگونه منبع ها که معمولا با رنگ های گوناگون عرضه میشوند و با نام هایی از جمله منبع دیافراگمی پمپ آب و منبع تحت فشار و مخازن دیافراگمی پمپ آب و منابع دیافراگمی و مخزن تحت فشار بسته نام می برند وجود کارایی این نوع منبع ها به صورتی می باشد که با داشتن تیوب داخل منبع، باد پرفشاری که در آن است آب را با فشار به داخل لوله ها هدایت میکند، کارکرد منبع به گونه ای عمل میکند که فلنج لبه بین منبع و فلنج گیر میکند و باعث آب بندب آن می شود.

آب که با فشار پمپ به داخل منبع هدایت شده است به محض باز شدن شیر تخلیه میشود، اگر شما آبی بیش از حد مصرفی ذخیره در منبع را طلب کنید آنگاه پمپ روشن شده و خواسته شما را اجرا میکند.

فشار باد درون منابع دیافراگمی بستگی به تعداد طبقات ساختمان و متراژ و تعداد واحدها و… دارد ولی به طور نسبی 20 تا 45 پی اس آی قرار میگیرد. مزیت استفاده منابع دیافراگمی در پمپ های خانگی این است که اصطکاک پمپ پایین آمده و مقدار فشار لازم برای خروجی آب مصرفی ایجاد میشود. منابع تحت فشار پمپ آب از 8 تا 500 لیتری جهت مصرف در پمپ های خانگی ، بوستر پمپ های آبیاری، بوستر پمپ آتش نشانی، پمپ های صنعتی، جهت تصحیح در اتوماتیک کردن پمپ و جلوگیری از انبساط آب ؛ دارای تیوب ایتالیایی واقعی جهت دوام و مقاومت بالا در جهت افزایش طول عمر تیوب و عدم تغییر طعم و مزه آب مصرفی ، با پایه های بلند جهت نصب آسان لوله های ورودی با کانکتور استیل جهت عدم زنگ زدگی در پایان خرید منبع تحت فشار خوب شامل تیوب و ورق استفاده شده برای منبع می باشد.

تنظیم دستی سطح هوا و فرمان به پمپ یا پرشر سوئیچ در تانک های تحت فشار :

در شروع بهره برداری سطح آب را در نطقه ای در حدود 1/3 ارتفاع تانک از بالای آن انتخاب میکنیم و روی شیشه آب نما علامت میزنیم ؛ سپس پمپ را روشن میکنیم تا سطح آب در تانک به علامت برسد، سپس پمپ را روشن میکنیم تا سطح آب در تانک به علامت برسد سپس پمپ را خاموش کرده و شیر هوای فشرده را باز میکینم تا آنقدر هوا وارد شود تا فشارسنج به فشار مورد نظر برسد. سپس شیر هوا را می بندیم، سیستم در این حالت میتواند کار کند و هرگاه فشار به حد بالا رسید پرشرسوئیچ پمپ را قطع میکند و هرگاه فشار کاهش یافت و به حد پایین رسید پمپ شروع به کار میکند.

باید توجه نمود که روی پرشر سوئیچ دو محل تنظیم وجود دارد که یکی برای تنظیم فشار حداکثر و دیگری برای تنظیم اختلاف فشار موردنظر است، که درنتیجه فشار ماکزیمم و مینیمم را میتوان داشت. اختلاف بین فشار حداکثر و حداقل (اختلاف فشار) باید به اندازه ای باشد که پمپ با توجه به مصرف در هر ساعت حداکثر 6 استارت کند(برای محافظت الکتروموتور) که معمولا اختلاف یک اتمسفر این نتیجه را به دست میدهد، بنابراین سطح پایین آب در تانک در حالت فشار حداقل باید مورد توجه قرار گیرد و اگر تانک از آب خالی باشد و تمام حجم تانک را هوا گرفت، باید سطح آب در فشار حداکثر به بالاتر برد تا هنگامی که سطح پایینی آب در فشار حداقل در آب نما مشاهده گردد(روش آزمون و خطا) و علامتی که برای فشار حداکثر روی آب نما به دست می آید باید به گونه ای ثابت شود که همیشه باقی بماند، معمولا در هر فاصله زمانی مناسب سطح آب باید نسبت به علامت بازبینی گردد تا در صورت بالا رفتن سطح آب نسبت به علامت (به دلیل حل شدن هوا در آب) با بازکردن شیر تخلیه مقداری آب را تخلیه نمود تا سطح آن به علامت برسد و سپس با بستن شیر تخلیه و باز کردن شیر هوا آنقدر هوا وارد تانک کرد تا فشار روی فشارسنج به حداکثر مقدار قبلی برسد. در عمل این فاصله زمانی حدود دو بار می باشد.

از منبع تحت فشار برای پمپ های یک اسب به بالا استفاده میشود.

منبع تحت فشار پمپ آب برای ذخیره و استفاده اولیه آب از آن استفاده میشود. از منبع تحت فشار پمپ آب برای این استفاده میشود که برای هر بار باز کردن شیر، پمپ شروع به کار ننماید. بنابراین عمر مفید و طول عمر پمپ با استفاده از منبع تحت فشار پمپ آب بالاتر میرود.

منبع آب تحت فشار را به وسیله کلید اتوماتیک و پنج راهی و درجه به پمپ متصل میکنند. به وسیله این تجهیزات که پمپ متصل میشوند با باز کردن پمپ ابتدا آب موجود در منبع که تحت فشار می باشد، شروع به خارج شدن می نماید. در صورتیکه همچنان شیر باز باشد آن موقع افت فشار در منبع تحت فشار به دلیل کم شدن آب درون آن رخ میدهد که با این کار به وسیله کلید اتوماتیک – پمپ استارت میخورد و وارد مدار میشود تا کمبود فشار آب را تامین کند.

_ اقسام مختلف منبع های تحت فشار چگونه اند؟

_ آیا بزرگ بودن منبع تحت فشار مزیتی هم دارد؟

همانطور که میدانید منابع تحت فشار انواع و اقسام و برند های گوناگونی دارند. از ترکیه و آلمان و ایتالیا تا چین و حتی ایرانی، که در بازار موجود هستند. اینگونه منبع ها در حجم های مختلف و برای کاربردهای مختلف نیز تولید میشوند.

رایج ترین و پرمصرف ترین حجم برای کاربران خانگی همان منبع های با سایز 24 لیتری هستند.معمولا اینگونه منبع ها برای یک واحد تا 3 طبقه مفید هستند و میتوان از آنها در این ارتفاع انتظار عملکرد خوبی را شاهد بود. در بازار منبع های با سایزهای مختلف بسیاری دیده میشوند اما حقیقتا همه ی آنها دارای یک تیوب مشترک هستند و دارای یک سایز هستند. در هنگام خرید ؛ حتما اطلاعات روی منبع را به دقت بخوانید تا منبع با ظاهری بزرگتر به عنوان منبع با حجم بیشتر به شما فروخته نشود. سایز منبع های 24 لیتری به ترتیب حجم های 500-300-200-150-100-80-60-50 و… را داریم که بیشترین سایزهای مصرفی برای واحدهای 4 طبقه به بالا می باشند و برای ساختمان های  تک واحدی سایز 50-60 لیتراست.

بعد از این حجم ، بهترین حجم مصرفی برای ساختمان ها برای چند واحد که به صورت مشترک از یک پمپ استفاده میکنند به ترتیب 150-100-80 لیتری می باشند که با توجه به ارتفاع ساختمان، تعداد واحد، فشار مورد نیاز، پمپ آب نصب شده و دیگر پارامترها تعیین میگردد.

سایز بزرگتر به معنای فشار بیشتر است؟

شاید این سوال برای همگان به وجود بیاید که چرا ما برای واحدهای بیشتر منبع های بزرگتری می گماریم. آیا میخواهیم فشار آب بیشتری داشته باشیم؟

درحقیقت پاسخ این سوال خیر است. منبع تحت فشار به هیچ عنوان در فشار آب دخیل نیست. همواره پمپ شماست که فشار آب را تامین میکند. منبع تحت فشار تنها برای ذخیره مقدار آبی است که به پمپ استراحت میدهد و از مصرف بیش از حد برق پمپ جلوگیری میکند. همچنین باعث تنظیم گام های روشن و خاموش شدن اتوماتیک شماست.

هرچقدر منبع تحت فشار بزرگتر باشد، پمپ شما ذخیره آب بیشتری دارد. پس دیرتر روشن میشود و همچنین عمر منبع تحت فشار شما بالاتر میرود. به هیچ عنوان منبع تحت فشار دخالتی در فشار آب ندارد.

 با یک مثال دیگر موضوع را برایتان روشن تر میکنیم :

برای خودروهای مختلف سایز لاستیک های استانداردی تولید میشود. پراید و نیسان را در ذهن تداعی کنید.اگر لاستیک پراید را زیر نیسان بگذاریم چه اتفاقی می افتد؟ هرچند ده کیلومتر لاستیک میترکد! زیرا تحمل همچین فشاری را ندارد و برای این مقدار بار طراحی نشده است.

همین امر برای منبع تحت فشار صادق است. اگر منبع تحت فشار 24 لیتری را برای چندین واحد به صورت مشترک استفاده کنید، هفته ای یک بار میترکد و شما را کلافه میکند. پس باید همیشه نسبت به ساختمان و ارتفاع منبع استانداردی را تهیه کنید.

_ آیا منبع تحت فشار زور پمپ را میگیرد؟

این موضوع صحت ندارد. شاید به شما گفته باشند که به جای منبع تحت فشار اتوماتیک ، دیجیتال بگذارید زیرا منبع تحت فشار زور پمپ را میگیرد و فشار آب شما در نهایت ضعیف است.

در این سیستم شما یا شیر آب باز دارید یا ندارید! اگر شیر آب باز باشد پمپ بنابر علم فیزیک انرژی خود را که همان فشار آب است را به طرف شیر هدایت میکند، نه به طرف منبع تحت فشار که مقاومت دارد در برابر ورود آب (به علت وجود باد در پشت تیوپ فشاری که پمپ باید آب را وارد منبع کند بیشتر از فشاری است که باید سمت شیر خروجی برود پس آب ابتدا به سمت شیر میرود و از وارد شدن به منبع امتناع میکند.) پس اگر شیر آب را باز کنید، ابتدا پمپ آب را تامین میکند و اگر فشار اضافه ای بود آن را درون منبع تحت فشار ذخیره میکند.بنابراین هیچ فرقی برای پمپ نمیکند که سیستم اتوماتیک آن دیجیتال است و یا مکانیکی.

اگر در بعضی موارد مشاهده میشود که فشار آب سیستم دیجیتالی بیشتر است، به این دلیل است که ماهیت اتوماتیک دیجیتال این است که تمام فشار پمپ را به درون لوله هدایت کند که برای وسایل مرتبط با آب بسیار مضر است.اما فشار پمپ های دارای منبع تحت فشار قابل تنظیم است و هیچوقت بر روی آخرین حد تنظیم نمیکنند، مگر در بعضی موارد.

نحوه عملکرد منبع تحت فشار :

آب با فشار پمپ در درون تیوپی که در داخل منبع است ذخیره گشته و آماده است تازمانی که شیر آب را باز کنید. با توجه به حجم منبعتان و همچنین نوع تنظیم اتوماتیک 5 الی 10 لیتر اب (برای منبع های 24 لیتری) اولیه را منبع تحت فشار تامین میکند. اگر باز هم شما شیر را باز بگذارید آن وقت اتوماتیک دستور میدهد به پمپ تا روشن شود و مابقی آب شما و همچنین آب مصرف شده منبع تحت فشار را تامین کند. پمپ آنقدر روشن می ماند تا منبع تحت فشار پر شود و فشار درون شبکه به حد تعیین شده برسد. سپس اتوماتیک دستور خاموش شدن پمپ را خواهد داد.

ممکن است این سوال برای شماپیش بیاید که چرا وقتی شیر باز است باز هم پمپ خاموش میشود؟

باید بگوییم که پمپ ها دارای مقدار مشخصی حد و دبی هستند. اگر شیری که شما باز کردید از فشار پمپ کمتر باشد، پس پمپ زورش به مصرف شما میچربد و خاموش میشود. اما اگر مصرف شما مساوی یا بیشتر از فشار پمپ باشد، آن موقع است که پمپ مجبور است یکسره کار کند تا فشار مناسب را تامین کند و این اصلا نگران کننده نیست.

یک پمپ استاندارد اگر آب به آن برسد و آن آب توسط شما مصرف گردد، اگر یک هفته نیز روشن باشد هیچ مشکلی برایش پیش نمی آید.

 

مکانیزم منبع تحت فشار :

آب درن تیوب ذخیره شده و باد در درون منبع تحت فشار. پس چون باد و مولکول های آن فرار است و بعد از چند ماه بخاطر فشرده شدن با هم ترکیب میشوند می بایست هر چند ماه یکبار (معمولا 2 تا 3 ماه) منبع تحت فشار را مجددا تنظیم نمود.

در تمامی منبع های تحت فشار همچنین سیستمی را نظاره گر خواهیم بود. آب درون تیوب جمع شده و توسط بادی که پشت آن است و به صورت متراکم در آمده به محض باز شدن شیر آب به درون سیستم لوله کشی جاری خواهد کرد. همانطور که مشاهده کردید انواع سایزهای استاندارد را برای شما بازگو نمودیم.

در بازار انواع مختلف دیگری نیز مشاهده میشوند که بهتر است قبل از خرید آنها از خدمات پس از فروش ان سایز خاص مطمئن شوید. که در صورت خرابی ، تیوب یدکی آن در بازار پیدا شود.

نکته ی بعدی نیز تعویض تیوب است . بسیاری از دوستان به خیال آنکه تعویض تیوب کار آسانی است و میتوانند خودشان آن را تعویض کنند، دست به کار شده و تیوب را تعویض میکنند. همانطور که هر کاری لم و تجربه خود را دارد توصیه ما این است که هیچگاه این کار را نکنید. تعویض تیوب نکات ریز و فنی خود را دارد که در صورت توجه نکردن و رعایت نکردن به آن، به مرور زمان تیوب یا خود منبع را دوچار مشکلات بیشتری میکند و باعث میشود که شما به جای پرداخت یک اجرت به متخصص پمپ چندین بار تیوب خریداری کنید و یا بدتر از آن ؛ منبع تحت فشار خود را تعویض نمایید.

حال که بیشتر با منبع های تحت فشار آشنا شدیم بهتر میتوانیم از آنها مراقبت کنیم و طول عمر آنها را افزایش دهیم. در حال حاضر بهترین سیستم برای کاربران خانگی که میخواهند با کمترین هزینه پمپ تهیه کنند، همین منبع تحت فشار است که اگر با اصول و مبانی اولیه آن آشنا باشیم بهتر میتوانیم انتخاب و مقایسه را انجام دهیم. بعد از این سیستم قدیمی ما به شما اینورترها پیشنهاد میدهیم. زیرا در حال حاضر دنیا به سمت دیجیتالی شدن و هوشمند شدن میرود. اما هر دیجیتالی هوشمندی نیست!

 

2 نظر

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشودفیلدهای الزامی علامت دار شده اند *

*

error: قابل کپی برداری نمی باشد!