آشنایی با سیستم های رادیاتور قرنیزی و چگونگی عملکرد آنها

نحوه عملکرد سیستم رادیاتور قرنیزی

سایت دیفراست www.defrost.ir مرجع تعمیرکاران لوازم خانگی

کانال تلگرام گروه تولیدی دیفراست

Telegram.me/defrostgrop

باما همراه شوید

 

سیستم رادیاتور قرنیزی ازجمله وسایل گرمایشی تمام آبی میباشد که تامین آبگرم آن از طرق مختلفی مانند موتورخانه مرکزی، پکیج، آبگرمکن های خورشیدی و… امکان پذیر میباشد.

در لوله کشی ساختمان بهتر است از سیستم کلکتوری استفاده شود و محل قرارگیری کلکتور به نحوی انتخاب گردد که در تمامی خطوط رادیاتور طراحی شده افت فشار تقریبا یکسانی داشته باشیم و نیز متراژ لوله کمتری استفاده گردد. لوله های استفاده شده باید از لوله های 5 لایه 16 میلیمتری باشد. لوله کشی باید به نحوی صورت گیرد که استارت های رادیاتور که از کف بیرون می آیند از ابتدای دیوار، 15 سانتیمتر و از دیوار پشتی حدود 1 سانتیمتر فاصله داشته باشند.

تعداد استارت ها با توجه به موقعیت ساختمان (نوع مصالح به کار رفته، موقعیت جغرافیایی و میزان رطوبت منطقه آب و هوایی) و متراژ ساختمان زیر نظر کارشناسان فنی شرکت و با استفاده از نرم افزارهای مربوطه مشخص میگردد.

در رادیاتور قرنیزی آب از طریق لوله های 5 لایه به رادیاتور قرنیزی میرسد و در رادیاتور قرنیزی آبگرم به سمت سیستم گرم کننده آب جهت تامین مجدد دمای مورد نیاز هدایت میگردد.

در رادیاتورهای قرنیزی شعله گستر، هوا از فضایی که بین رادیاتور و سینی پشتی در نظر گرفته شده عبور میکند و گرم میشود و پس از گرم شدن هوا به صورت طبیعی به سمت بالا جریان پیدا میکند و این پروسه موجب گرمایش ساختمان میگردد. این امرباعث حرکت طبیعی هوا در فضای ساختمان میگردد.

در این سیستم با نصب کانکتور بر روی رادیاتور گردش طبیعی هوا در فضای ساختمان بیشتر میگردد و راندمان حرارتی رادیاتور قرنیذی را تا حدود 30 درصد افزایش میدهد.

از آنجایی که گرمایش  از پایین ترین نقطه صورت میگیرد و تمام ساختمان همزمان و به صورت یکنواخت گرم میشود؛ مدت زمان بین شروع پروسه  تا رسیدن به دمای مطلوب در ساختمان کاهش می یابد و این امر باعث کم شدن مصرف انرژی نسبت به سایر وسایل گرمایشی میگردد.

روش اجرایی رادیاتور قرنیزی:

نحوه تعیین و محاسبه رادیاتور قرنیزی به موقعیت ساختمان ، محیط آب و هوایی که ساختمان در آن قرار دارد و نوع مصالح ساختمانی که در ساخت استفاده شده است، بستگی دارد. پس از محاسبه بار گرمایشی ساختمان با استفاده از نرم افزارهای روز توسط کارشناس مربوطه متراز بهینه رادیاتور قرنیزی مشخص میگردد.

باتوجه به دیوارهایی که رادیاتور بر روی آن نصب میگردد، طول یک خط از رادیاتور تعیین میگردد.

توزیع رادیاتور قرنیزی در ساختمان طوری صورت میگیرد که افت اصطکاکی در تمامی خطوط با تلرانس کمی یکسان باشد و اختلاف دمای آب ورودی با دمای آب خروجی زیاد نباشد. در واقع از آنجایی که افت فشار بر حسب طول معادل رادیاتور تعیین میگردد باید برای تمام خطوط رادیاتور قرنیزی طول معادل یکسانی در نظر گرفته شود.

اگر از یک استارت برای بیش از یک متراژ مشخص رادیاتور قرنیزی استفاده گردد، شاهد بازدهی مطلوبی نخواهیم بود لذا برای آنکه رادیاتور قرنیزی حداکثر توان حرارتی خود را داشته باشد و منطبق با نتایج آزمایشگاهی بتوانند حرارت خود را منتشر کنند، باید تمامی نکات فوق رعایت گردند.

اگر طول رادیاتور بیش از متراژ مطلوب باشد، اختلاف دمای آب ورودی و خروجی رادیاتور زیاد میشود که منجر به کاهش اختلاف میانگین آنها با دمای مرجع (دمای اتاق) میگردد که این امر منجر به کاهش بازده حرارتی رادیاتور قرنیزی میگردد.

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشودفیلدهای الزامی علامت دار شده اند *

*

error: قابل کپی برداری نمی باشد!