انواع گاز مبرد یخچال فریزر و سرد کننده ها

 مبرد های یخچال فریزر و کولر گازی

R12, R22, R502, R134a, R600a ,R410a, R404a  ,R436 R 407 c, , R410a, R401b,R290

را بررسی خواهیم کرد .♠

                   مبرد یخچال فریزر و کولر اتومبیل  R134 a

گاز R134 a    جایگزین گاز R12  شده است .

فرمول مولکولی     CH2FCF3

وزن مولکولی         102.03

نقطه جوش -26.1 درجه سلیسیوس

نقطه انجماد -96.6 درجه سلیسیوس

نقطه بحرانی  101.1 درجه سلیسیوس

اثر گلخانه ای یا گرمایش کره زمین      Global  Warming  Potential   ODP  = 000

تخریب لایه ازون                           Ozone  Depletion  Potential  GWP = 1300

از نظر اثر بد  ،روی گرم شدن  کره زمین  گاز قابل قبولی هست . ولی اثرات زیانباری روی پوست و چشم و ریه دارد .و  در هنگام شارژ گازسرویس کار باید خیلی مواظب باشد .

نقطه جوش خوبی برای سرمایش ندارد و کلا گاز مبرد خوبی نیست . امروزه دیگر از این گاز در یخچال فریزرهای جدید استفاده نمیشود ، وگاز های اتش زای هیدروکربن جایگزین ان شدهاست .

روغن مناسب گازR 134  روغن پلی استر  یا روغن مصنوعی می باشد .

برای تعویض گاز R12 باR 134 باید به چند نکته توجه کرد :

روغن گاز R12 روغن معدنی هست .ولی روغن R134 روغن مصنوعی هست .

گازR 134 احتیاج به درایر (رطوبت گیر یا درایر XH7 , XH9  ) قوی تری دارد و نوع ان هم فرق دارد نسبت به گاز R12 .مولکول گاز مبرد R134 از مولکول گاز R12 کوچک تر می باشد ، در نتیجه در جوشکاری لوله ها دقت بیشتری باید کرد .

میزان جذب رطوبت گاز R134


گازR134 تا 30

برابر بیشتر از گاز R12 جذب رطوبت دارد .و هرگز نباید کمپرسور های R134 را برای تست کارایی در هوای محیط که رطوبت زیادی دارد  بیش از 30 ثانیه روشن کرد .زیرا رطوبت موجود در هوا جذب روغن کمپرسور می شود ودر سیکل برودت اخلال ایجاد میکند .

 

در فیلتر درایر گازR 134 از رطوبت گیر XH7 و XH9  “مولکول ار سیو  “استفاده شده است .

طول لوله مویی در گاز R134 تقریبا 10تا 20 درصد بیشتر از گاز مبرد R12 می باشد .ولی حجم کندانسور و اواپراتور تغییری نمیکند .

 

 

توجه توجه : گاز R12 را میتوانیم در سیستم گاز R134 بدون تغییر روغن ان شارژ کنیم ولی برعکس این موضوع نیاز به تغییر روغن دارد .

 

=============================================================================———————————————————————————————————————————————————-

                      گاز مبرد یخچال فریزرR600 A

بانک اطلاعات رایگان تعمیرکاران لوازم خانگی WWW.DEFROST.IR

مبرد R600 جایگزین R134 وR 12 و R22 شده است .
مشخصات فنی گاز  R600a

نقطه جوش منفی=  11.8 درجه سلیسیوس
فرمول شیمیایی  = C4H10

وزن مولکولی     =58.123

نقطه بحرانی    = 152 درجه سلیسیوس

O D P    =                    0     تخریب لایه ازون  

G W P =                 4.0    اثر گلخانهای یا گرمایش کره زمین

این گاز جزو گازهای طبیعی هست و از خانواده هیدروکربن ها و جزو  گاز متان میباشد . در بازار به گاز فندک هم معروف هست .

این گاز از نظر وزنی 43 درصد وزنی گاز R134  و 40 درصد وزنی برای  R12 باید شارژ شود .

و اگر از ترازوی شارژ گاز استفاده شود بسیار گاز بی دردسر و دوست داشتنی برای سرویس کاران خواهد بود .

گاز مبرد R 600مصرف برق  و رده انرژی را تا دو رتبه کاهش میدهد .

هزینه تولید این گاز کمتر از R134 , R12 می باشد .
این گاز نسبت به گاز R12 و گاز R134a در تماس با بدن انسان اسیب بسیار کمتری از نظر سمی بودن میرساند .

 

مزیت های زیاد این گاز همواره با یک عیب بزرگ  ان که اتش زا بودن ان است ،تحت شعاع بوده است .

برچسب زرد رنگ مثلثی شکل اتش زا بودن روی کمپرسور و یخچال فریزر از نشانه های این گاز هست .

در موقع تخلیه گاز یخچال فریزر های R600  هرگز نباید از شعله سرپیک و اتش استفاده کرد .بلکه ابتدا با شکستن لوله شارژ باید اجازه تخلیه و تهویه گاز رو داد وبعد جوشکاری کرد .سایت دیفراست دات ای ار مرجع تعمیرکاران لوازم خانگی میباشد .

 

نکته مهم و ایمنی : هرگز برای یخچال فریزر های که بیش از 150 گرم از این گاز نیاز دارند و در فضای کوچکی مثل  خانه یا مغازه سوپری نباید استفاده شود .زیرا در صورت نشت و عدم تهویه باعث انفجار خواهد شدwww.defrost.ir پاسخگوی به مشکلات فنی سرویسکاران لوازم خانگی میباشد .

فشار گاز R600a  :این گاز فشار بسیار کمتری نسبت به گاز R134a  دارد ، درحدود 50 درصد کمتر .یعنی اگر فشار گاز R134a داخل  اواپراتور

در دمای  20 –  منفی درحدود 5psi باشد .برای گاز R600a کمتر از  2 psi می باشد .و برای دستیابی به دماهای سردتر در فریزر بهتر است زیر 0 psi باشد .

این خاصیتها  باعث شده است ، تا این گاز بشدت مورد توجه کارخانه های یخچال سازی روز دنیا قرار گیرد .

در حال حاضر بیش از 80 درصد یخچال فریزر های اروپایی با گاز R600a کار میکنند .

لوله مویی :طول لوله مویی در گاز مبرد R600a در حدود 20 تا 30 درصد نسبت به گازمبرد R134a کمتر است .

ولی بدلیل سرمای زیاد گاز مبرد R600a این تغییرات هم که اعمال نشود ، دستگاه بدون مشکل کار میکند . ولی با  کارایی بهینه فاصله خواهد داشت .

 

درایر رطوبت گیر  یا درایر مناسب گاز مبرد  R600a  از نوع  XH9   و XH7 و XH6  و XH5  میباشد .درحالی که برای گاز R134a درایر XH9  و XH7 مناسب است .

 

روغن گاز مبرد R600a :گاز R600a دارای مولکول غیر قطبی هست .(برعکس گاز R134a که دارای مولکول قطبی هست ) در کمپرسور های R600a از روغن های  معدنی خنثی مانند روغن R12  استفاده میشود .در روغن کاری نیز  قطعات متحرک این نوع کمپرسور بسیار روان تر از نوع  R134 و R12 میباشد .

 

واکنش رطوبت با گاز R600 :مولکول اب چون قطبی هست ، با مولکول گاز R600 ترکیب نمیشوند و از این روست که در برابر رطوبت این گاز پایدار تر از گاز R134  میباشد .

 

در زیر تصویر برچسب هشدار این گاز را می بینیم .

 

%d8%b9%d9%84%d8%a7%d9%85%d8%aa-%d9%87%d8%b4%d8%af%d8%a7%d8%b1-%da%af%d8%a7%d8%b2-r600-300x188 %d9%86%d8%b4%d8%a7%d9%86-%d9%87%d8%b4%d8%af%d8%a7%d8%b1-%da%af%d8%a7%d8%b2-r600-300x188 01 0

 

 

 

 

 

 

 

برای تکمیل این مطلب لطفا به گاز R290 هم مراجعه کنید ،در ادامه این مطلب .

ادامه دارد مطلب بالا .

 ————————————————————————-

گاز مبرد R290 یا پروپان

www.defrost.ir بانک اطلات رایگان تعمیرکاران لوازم خانگی

سرما با طبیعت: مشاهده طبیعت با مبرد 290  پروپان

R290 نام مشترک پروپان با خلوص بالاست.

این گاز برای استفاده در صنایع یخچال وکولر های گازی مناسب و جایگزین R22 است.

R290=C3H3

 O D P  =  0   تخریب لایه ازون

GWP<20  پتانسیل خیلی کم گرمایش زمین

ویژگی های گاز R290

-خواص عالی ترمودینامیک که منجربه بهره وری بالای انرژی میشود

-سازگاری خوب با اجزائ سیستم

-شارژ کم و مدلهای حرارتی کوچکتر و لوله کشی که درآن R290 جایگزین R22 و R502  شده است .درموارد زیادی برای یخچالهای فریزر کوچک ومتوسط وتهویه مطبوع مناسب است.

نقطه جوش                =   42.1 – درجه سلسیوس

دمای خود اشتعالی     =   470+ درجه سلسیوس

حد بالا و پایین انفجار    =   9.5_2.2 درصد

فشاربخار                   =   8.3 بار در دمای20 درجه سلسیوس

چگالی مایع                =   499.85 کیلوگرم برسانتیمترمکعب در دمای 20 درجه سلسیوس

چگالی بخار                =   18.11 کیلوگرم بر سانتیمتر مکعب در دمای 20 درجه سلسیوس

حلالیت در آب             =    0.075 گرم در لیتر

چگالی بخار               =    1.5 (Air=1)

 

سایت www.defrost.ir مرجع تعمیرکاران

 

 

توجه:

روغن مناسب برای R290و R600  روغن های معدنی و مصنوعی میباشد.

 

میزان مبرد R290 و R600 :

میزان مبرد به اجزاء سیستم بستگی دارد.

به طور نرمال گازهای R600 و R290 در مقایسه با گازهای R134 و R404 حدود 40_50 درصد کمتر مورد استفاده قرارمیگیرند.

——————————————————————————————————————————————————

 

  Temperature                 R600a                                R134a                                   R290a                               R404    

Centigrade              Pressure/Psi                               Psi                                       psi                                       Psi

 

118.9                                 92.3                                      60.1                                    31.9                        10   

31                                      25.4                                   12.9                                       7                           28.9 –

162.8                                124.9                                    85.8                                    45.3                        21.1 

 

————————————————————————————————————————————————–

 

 دانلود کتابچه راهنمای استفاده از گاز R600 و R290 شرکت تکامسه

Tecumseh Guidelines for Utilization of R600A and R290

———————————————————————-

                          گاز مبرد     R 404 A

گازR 404 جایگزین R12  وR22  و 502R  شده است .

گاز R404 از ترکیب سه گاز حاصل شده است . گاز های R12وR22و R502

لذا موقع شارژ حتما باید بصورت  مایع شارژ شود .

روغن سازگار با  ان برخلاف R22 که معدنی هست ،از جنس روغن مصنوعی یا پلی استر می باشد .

فشار برگشت و فشار رفت این گاز حدودا 20 درصد بیشتر از گاز R22 می باشد .

 ♣برای شفافیت جداول و عکسها روی انها کلیک کنید .♣

فشار گاز مبرد یخچال فریزر

جدول مقایسه ای گاز های مختلف یخچال فریزر

فشار گازهای مختلف

فشار برگشت گازهای یخچال فریزر

فشار ساکش و کندانسور گاز های یخچال فریزر

 ————————————————————————————————————————————————–

           گاز مبرد    R 410  A

گازR 410 ازمخلوط دو گازR 32   و گاز R125 که هر کدام 50 % را شامل میشوند تشکیل شده است .

وزن مولکولی =72.6

دمای مایع شدن  = 155-

نقطه جوشیدن  =48.5-

فشار بخار =1.383 MPa

گاز  R410 دارای فشار زیادی است و جایگزین خوبR22 شده است .

نکته مهم اینکه سیستمی که برای R22  طراحی شده است را نمی توان با R410 شارژ کرد .

روغن سازگار با گاز مبردR 410  پلی استر  polyol ester هست .

فشار برگشت برای کولر گازی در گاز 410 از 90 PSI  تا 110 PSI میباشد .

و فشار سر رفت کمپرسور از 350 تا 420 PSI می باشد .

بدلیل ترکیبی بودن این گاز حتما باید بشکل مایع شارژ گاز شود . تا از اختلاف در درصد ترکیب گاز جلوگیری شود .

نکته مهم: برای شارژ گاز تکمیلی (بر خلاف گاز R407 )نیاز نیست کل گاز تخلیه شود و دوبار شارژکاز کامل شود .

، بلکه باید فقط بصورت مایع شارژگاز  تکمیلی شود .

رنگ کپسول های این گاز  نیز صورتی هست .

  ————————————————————————————————————————————————–

                                 گاز  مبرد   R 436 

ترکیبات این گاز :

پروپان 55.9 درصد   R290 = C3H8

ایزوبوتان 44 درصد   C4H10

و پایدارکننده ها 0.1 درصد

وزن مولکولی                =     49.33

نقطه جوش                  =   34.3- درجه سلیسیوس

دمای انجماد                =  175.2- درجه سلیسیوس

دمای بحرانی اشتعال    =    450 درجه سلیسیوس

این گاز از هوا سنگین تر است.

این گاز گاز بلوند میباشدوگازهای خانواده 400 حتما باید مایع شارژ شودند. تادرصد جرمی آن بهم نخورد.

فشار برگشت این گاز تقریبا مثل R600A می باشد .فقط یکم فشار ان بالاتر هست .

 

————————————————————————————————————————————————–

                       گاز   R 407 c

این گاز از ترکیب سه گاز تشکیل شده است .

HFC32 = 23    درصد

HFC125= 25  درصد

HFC134a=52درصد

وزن مولکولی 86.2

نقطه جوش =43.6-

فشار بخار در 25 درجه سانتیگراد =0.9177  MPa

ODP   =    0   تخریب  لایه  ازون

GWP =1530   گرمایش گره زمین

روغن سازگار با گاز 407c  =   روغن  POE

 یعنی روغن مصنوعی یا پلی استر هست .

نکته مهم این گاز این هست که حتما باید مایع شارژ شود و اگر سیستمی که گاز مبرد R 407C   دارد و گاز ان کم شدهاست و نشتی داشته حتما تمام گاز مانده خالی و دوباره سیستم شارژ شود .

رنگ کپسول این گاز ”  نارنجی سوخته   ” است .

 

—————————————————————————————————————————————————

مبردR401a

 

این گاز مبرد از ترکیب چند گازمبرد تشکیل شدهاست ، و در واقع جایگزین گاز مبرد R12 شده است .

در یخچال فریزر های  های فروشگاهی بیشتر استفاده میشود .

از مخلوط  و درصد گاز های زیر تشکیل شده است .

R22% 53+R152a% 13+  R124% 34

این گاز جز گازهای بلوند می باشد و باید مایع شارژ شود .روغن سازگار با ان معدنی می باشد .(که البته روغن معدنی با گاز 152 ان سازگار نیست .و در سیستم های کوچک مشکلی ایجاد نمی کند .ولی در سیستم های دیگر بهتر است مقداری از روغن با الکلبنزن تغییر کند .)

مشخصات گاز مبرد 401a

34.4- درجه سانتیگراد  =  نقطه جوش در فشار 1 اتمسفر

94.4                          =   وزن مولکولی

فشار بحرانی              =   669 psi

دمای بحرانی              =105   درجه سانتیگراد

چگالی حالت مایع        =0.306

چگالی حالت گاز          =3.5 (هوا=1)

ODP=                        0.037

GWP=                         1163

————————————————————————————————————————————————-

 

 

 

 

 

 

107 نظر

  1. سلام آیا میتوانیم در کمپرسور های r404 گاز r134شارژ کنیم

    • سلام
      روغن هر دو گاز 134 و 404 از نوع پلی استر میباشد .یعنی از نظر روغن کمپرسور مشکلی ندارند با هم .
      ولی از نظر فشار نقطه و نقطه جوش و برودت 404 گاز پرفشار تر و بهتری هست .
      در کل بشرط رعایت حجم مناسب کندانسور و اواپراتور و لوله مویی بله میتوان .

  2. سلام
    ابهترین جایگزینی برای گازr22 چه گازی است برای کولر دوتیکه؟

    • درود
      بهترین چایگزین برای گاز 22 بشرط تعویض کمپرسور و لوله مویی و کندانسور گاز 410 هست .البته نه در جاهای خیلی گرمسیری.

  3. سلام
    لطفا نظرتون رو در مورد شارژ گاز r600 یا r290 در اسپیلت ها بجای گاز r22 بفرمایید

    • درود
      جدا از مسایل فنی فشار و لوله مویی و حجم کندانسور ئ اواپراتور .بدلیل اتشزا بودن هرگز نباید این کار را کرد .
      تجمع بیش از 150 گرم گاز 600 و 290 در یک دستگاه از نظر استاندارد امریکا مردود هست .

  4. سلام
    خدا قوت میگم . دوستی با تعویض درایر و اکسپنشن و روغن ،مبرد 134 ماشینش رو به 404 تبدیل کرد و خیلی راضی بود. به طوریکه مجبور به خاموش کردن کمپرسور میشد. میشه توضیحاتی در مورد معایب اینکار بدهید، چون اگر خوب بود کارخانه سازنده استفاده می کرد. ممنونم

    • درود
      فشار گاز 404 از 134 بیشتر هست و اگر کمپرسور ان برای 134 باشد احتمالا اسیب خواهد دید .این تغییر از نظر فنی غلط هست .

  5. درود
    من یک کولر گازی پرتابل دارم که بادش در حد کولر آبی هم سرما نداره الان تو یه مغازه 15 متری کلا دماش از 28 کمتر نمیشه
    دربش رو خودم باز کردم و اون لوله های هوای سردی که به صورت مارپیچ از کویل رد میشه فقط 2 ردیف اولی سرد هستن و روشون قطرات اب جمع میشه باقی لوله ها تا پایین سرمای خیلی کمی دارند میشه گفت اصلا سرد نیستند

    مشکل از کمبود گاز هست؟

    آیا گاز به مرور زمان خاصیت خودشو از دست میده ؟

    من هر جا سوال کردم گاز 407C نداشت میشه این کولر رو با 410A پر کرد؟

    چون من کلی جستجو کردم تو اینترنت همه جا نوشته این کولر های پرتابل چون سیکل بسته دارن معمولا گازشون کم نمیشه که نیاز به شارژ مجدد پیدا کنن
    لطفا منو راهنمایی کنید

    • درود
      ظرفیت کولر شما 9000 یا 12000 بی تی یو هست؟
      مغازه شما چه میزان بار حرارتی دارد .؟
      باید تمام لوله های اواپراتور خیس باشند در حالت سالم بودن کولر .
      گاز 407 هم موجود هست و فروشگاه دیفراست یدک دارد .02165258666
      گاز هم درصورتی که لوله ها سوراخ باشند کم میشود.و محل نشت معمولا چرب میشود .

      • کولر 12000 هستش
        اگر لوله های اوپراتور رو 15 تا در نظر بگیریم فقط 3 الی 4 تای اول از بالا خیس میشن و چکه میکنن رو بقیه. پایینی ها اصلا خنک هم نمیشن
        روش نوشته 620 گرم گاز میخوره هزینه این مقدار شارژ چقدره معمولا ؟

    • اولا گاز ۴۰۷هستش
      دوما چون پرتابل خرطومی هوای گرم داره هیچوقت درست خنک نمیشه. وقتی کنداس درست خنک نشه عمل تقطیر درست نباشع خنکی نخاهی داشت
      سوما من در ۱۶سال کار بسیار مورد از پرتابل دیدم که بهتر ردش کنی چون ظارژ کنی موتور مورد میخوره
      اکثرا از انتهای کندانژ ونزدیک موتور سوراخ ریز میزنه چون حاش کم همرو سوار هم کردن

  6. سلام
    توی جهنم ما اهواز دما داخل ماشین توی سایه بطور معمول به 55 درجه میرسه این باعث میشه که گاز تنبل 134 حجم زیاد پیدا کنه و حتی اگر فقط 150 گرم گاز بزنی کمپروسور تو استارت چنان قفل کنه که ماشین خاموش میشه و تا زمانی که رادیاتور جلو را با آب خنک نکنی و داخل اتاق ماشین خنک نشه موتور راحت کار نمیکنه…. دردسر دیکه این فرار بودن 134 …. میخواستم بدونم با توجه به اینکه ماشین همیشه تو محیط باز … بعد روشن شدن هم فنهای دور تند چنان کار میکنن که فرصتی برای تجمع R600 نمیگذارن … مضافا اینکه خطرات چون شینگهای انزکتور تو این دما بمراتب مار بیشتر از 150 گرم گاز تهدید میکنه …. نظرتون با توجه به مزایای r600 برای جایگزینی با 134 بدونم … واینکه قیمت یک کیلوی 600 تو بازار الان چنده؟

    • درود
      بنده خودم به ماشین پراید گاز R436 و 600 شارژ کردم در تهران و در زمانی که ماشین متوقف بود سرمای خوبی نداشت ولی در حرکت سرما بسیار عالی بود و حتی ازار دهنده .
      انهم بدلیل کندانسور کوچک هست . شما بجای تعویض گاز کندانسور را بزرگتر ویا فن را قی تر کنید .
      قیمت گاز R600 با 134 از نظر وزنی تقریبا یکی هست ولی باتوجه به نصف بودن میزان مصرف در دستگاه ها دو برابر بصرف میباشد .

      • زدن گاز r600 رو پراید برام جالب بود برای همین رفتم بازار و وقتی توی دستم قوطی هر دو گاز را گرفتم سبکی آر600 و اینکه با 250 گرم میشه چقدر راحت و بدون فشار آمدم به موتور کمپرسور کار کنه و به مصرف بنزین شتاب موتور کمک کنه … حسابی به استفاده از این گاز تشویقم کرد … و از راهنمایوتون لذت بردم!
        لطف کنید بگید :
        روغنی که داخل سیستم برای 134 آیا باید برای زدن آر600 تخلیه بشه ؟ یا اینکه یکی؟
        دوم اینکه اگر هر دو گاز تو سیستم قاطی بشه یعنی کمبود 134 را با r600 جبران کنیم ماجرا چی میشه؟
        سوم اینکه R436 آیا به سبکی و چابکی R600 هست ؟ یا نه؟

  7. ممنون میشم طبق تجربه ای که دارید بگید کلا این کولر های پرتابل سرماشون در همین حده یا کولر من مشکل داره
    سوال قبلیمو خلاصه جواب دادید مبهم باقی موند

    • درود
      کولر های پرتابل یا موبایل اساس ایراد بزرگی که دارند اینهست که هوای سرد شده را دوباره به بیرون از اتاق یا خانه میفرستند و این بازده ای انها را کم میکند.و کلا برای اتاق 12 متری به بالا کارایی زیادی ندارد .البته در مکانهای گرم را عرض میکنم .

  8. لطف کن مهندس جواب سوالاتم بده من با قفل شدن و حجم
    پیدا کردن گاز تو چرخش کمپروسور توی گرمای اهواز مشکل دارم ؛ نه با میزان سرمازایی برای همین هم میخوام بدونم:

    1- روغنی که داخل سیستم برای ۱۳۴ آیا باید برای زدن آر۶۰۰ تخلیه بشه ؟ اگر تخلیه نشه مشکل دارد؟ چه نوع روغنی نیاز ؟
    2- اگر بخشی از گاز 134 داخل سیستم باشه بعد r600 یا R436 بزنیم مشکل پیش میاد؟
    3- آیا R436 به سبکی و چابکی R600 هست ؟ یا نه؟ مشکل آتشزا بودن دارد یا نه؟
    4- یک مبنا برای میزان روغن مورد نیاز برای هر گازگیری کامل تو خودرو ها بم بده؟ مثلا برای همین آر600 چقدر روغن باید استفاده کنم؟ چون روغن داخل کمپروسور هست و توی این گرما 50 درجه نمیخوام کمپروسور باز کنم؟

    اینجا به هرکی میگم شما آر600 برای پراید استفادکردی تعجب میکنه!
    در آخر هم از پاسخهای بی شائبتون
    سپاسگزارم

    • عزیزم شما مشکل های پرشر کولر ماشن رو باتعویض سوزن اکسپنش والو هم میتونی حل کنی که فشاره رفتت پایین بیاد وکمپرسور پشت فشارقفل نکنه

  9. با سلام
    سایتتون عالی لایککک
    گاز r290 رو از کجا میتونم تهیه کنم ؟
    تشکر

  10. سلام
    خواستم بدونم روغن کمپرسوری که با گاز 407 کار میکنه با r22 فرق میکنه؟
    یعنی به جای 407 با r22 شارژ بشه مشکلی پیش میاد؟

  11. با سلام- یک سوال فوری…
    ماشین من یک SUV است و با گاز R12 شارژ می شود ولی بخاطر کمبود آن، مبرد R134a جایگزین شده است. اما این گاز خنکی خیلی کمتری نسبت به R12 دارد و روشن کردن کولر تاثیری محسوسی ندارد. آیا جایگزین دیگری غیر از R134a وجود دارد که هم خنکی بیشتری داشته باشد و هم با کمپرسور، اواپراتور و کندانسور سازگاری داشته باشد؟ راهکار شما چیست؟

  12. مهندس ممنون میشم جواب سوال بنده رو کامل بدید تا این کولر درست بشه 2 روزی هست هی میام سر میزنم اما جواب ندادید

    بلاخره این کولر ما که گازش 407c بوده قابلیت این رو داره که بدون تغییر در کمپرسور و روغن و … با گاز دیگه ای شارژ بشه؟
    با گازی که راندمان بهتری داشته باشه
    مثلا 404 یا 410 یا 134

    • درود
      نخیر فقط با گاز 407 باید شارژ شود تا راندمان خوبی داشته باشد .گاز 407 که همه جا هست .اگر نبود بفرمایید تا ارسال شود هم کپسول 1 کیلویی و هم 10 کیلویی

  13. من همه جا رو گشتم 407a پیدا کردم c گیر نیاوردم
    شماره تماس بدید هماهنگ کنیم برای خرید

  14. مهندس سلام
    گاز 406 شارژ شد خنکی اون خوبه. ممنون از راهنمایی شما.
    سوال: از کجا میشه فهمید، روغن کمپرسور کولر ماشین چقدر کم است تا کسری را شارژ کنیم.(غیر از شیشه رویت روغن کمپرسور)؟
    ماشین رو که بردم برای شارژ گاز، سرویسکار به اندازه یک لیوان روغن به کمپرسور شارژ کرد.
    باتشکر از پاسخ واضح و کامل شما…

    • درود
      چقدر خوب که شما گزارش 406 را دادید . و ممنونم .
      برای مشخص شدن کمبود روغن متاسفانه فقط باید کمپرسور را باز کرد و روغن ان را خالی کرد .ولی معمولا تعمیر کاران حدود یک استکان روغن اضافه میکنند .که به تجربه جواب داده است .

  15. سلام به همگی
    من ی ماشین اولدزموبیل 83 دارم که اکسپنشن نو کمپرسور r4 نو روش بستم گاز ایسکون 12 زدم مقدار شازش 53oz و روغن معدنی 8 oz ولی خنکیش تو بوشهر مخصوصا ظهرها افتضاح سوالم اینه
    ایا ممکنه گاز 12های بازار تقلبی باشن
    ایا میشه با گاز 401 یا 407 نتیجه بهتری بگیرم
    تشکر میکنم

    • درود
      به احتمال خیلی زیاد گاز 12 نبوده و احتمالا گاز 406 بوده که باید مایع شارژ میشده که نشده .گاز را خالی کنید و گاز 406 را بصورت مایع شارژ کنید .و لطفا نتیجه را گزارش دهید .

  16. سلام مجدد مهندس نظرتون در مورد مبرد ۴۰۱ c چیه میشه از اون استفاده کرد
    در ضمن الان کمپرسورم ی لرزش و سر و صدایی تو دور ارام داره که با یک مقدار دور بالاتر متوقف میشه و با این صحبتها فکر میکنم از گاز باشه چون اشتبا شارژ شده چون همه چیزشو چک کردم پیچاش پولی تسمه

  17. مهندس سلام.
    همانطور که در ایمیل قبل اشاره کردم، مبرد 406 رو بجای مبرد 12 برای ماشین SUV شارژ کردم و نتیجه مطلوب بود.
    سوال: آیا برای همه مبردها میزان وکیوم حتما حتما لازمه به 29- اینچ جیوه برسه یا نه ؟
    چون سرویسکار متاسفانه علیرغم تاکید من از کمپرسور کولر گازی برای وکیوم سیستم استفاده کرد و میزان وکیوم تقریبا پس از 15 دقیقه تا نیمه بیشتر پایین نیومد و به 29- اینچ جیوه نرسید و بعدش مبرد 406 رو بصورت مایع در چند نوبت شارژ کرد.
    موفق باشید

    • درود
      هرگزموتور کمپرسور نمیتواند وکیوم مناسب ایجاد کند .بخصوص موتور روتوری .
      هر چه وکیوم بهتر و شدید تر باشد .عملکرددستگاه و عمر ان بهتر و بیشتر است .

  18. سلام من یه یخچال دارم با گاز r 290 متونم جایگزین گاز r22 بهش بزنم

  19. با سلام
    مهندس آیا میتوان مبرد r22 را بجای r134a در همان سیستم تبرید کاری بکار برد؟
    بدون تعویض روانساز

    ممنون میشم زودتر جواب بدین

  20. با سلام و درود
    ممنوع از اطلاعات و راهنماییهایتان. برای تعویض گاز یخچال ویترینی که گاز اون 12 است با گاز 134 تعویض روغن کفایت میکند؟ در مورد لوله مویی تغییراتی نیاز هست؟ فشار مکش و رانش بعد از تعویض گاز چقدر باید باشد.
    بازهم سپاسگذارم از وقتی که در اختیار بنده گذاشتید.

    • درود
      اگر شرایط کندانسور خوب باشد در اکثر مواقع نیاز به تعویض لوله مویی نیست، ولی درحالت کلی طول لوله مویی برای گاز 134 حدودا 10 درصد بیشتر از گاز 12 می باشد.

    • معمولت فشاربرگشت یا لو پرشر درحالت که دستگاه به نرم خود رسیده است چیزی حدو10 الی نخایتا15پی اس ای میباشد

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشودفیلدهای الزامی علامت دار شده اند *

*

error: قابل کپی برداری نمی باشد!