آشنایی با فرایند دیفراست یا یخ زدایی یخچال های فریزر و انواع آن

چگونگی انجام دیفراست یا یخ زدایی با گاز داغ

سایت دیفراست www.defrost.ir مرجع تعمیرکاران لوازم خانگی

کانال تلگرام گروه تولیدی دیفراست

Telegram.me/defrostgrop

باما همراه شوید

 

 

در سیستم های دیفراست، با گاز داغ جهت پروسه برفک زدایی یا آب کردن یخ / برفک از گاز داغ دیسچارج کمپرسور استفاده میشود.

دو نوع دیفراست یا یخ زدایی با گاز داغ میتواند انجام شود. نوع اول بیشتر به هدف فرآیند برفک زدایی در اواپراتور ؛ و نوع دوم بیشتر در سیستم های یخساز جهت جداسازی یخ از قالب، مورد استفاده قرار میگیرند.

 

نوع اول :

این نوع سیکل، سیکلی است که در سیستم های هیت پمپ که در دو حالت سرمایش و گرمایش کار میکنند مورد استفاده قرار میگیرد که از رایج ترین آنها میتوان به اسپیلت های متداول امروزی اشاره کرد که در تمامی خانه ها یافت میشود.

در این مدل در حالت دیفراست، با استفاده از یک شیر معکوس کننده جریان Reverse Valve مسیر خروجی کمپرسور به سمت اواپراتور هدایت شده، اواپراتور نقش کندانسور را بازی کرده و کندانسور نقش اواپراتور را ایفا میکند. واضح است که با این عمل اواپراتور داغ شده و پروسه برفک زدایی انجام میشود.

تصاویر زیر نحوه عملکرد یک شیر معکوس کننده جریان Reverse Valve و سیکل در حالت سرمایش و دیفراست را به تصویر میکشد. تصاویر به اندازه ی کافی گویا است و نیاز به توضیحات اضافه نیست.

 

5

4

3-(3)

نوع دوم :

در این مدل سیکل کمی متفاوت است. در این مدل در حدفاصل مابین دیسچارج کمپرسور و ورودی کندانسور یک شیر برقی سه راهه تعبیه میشود.

زمانیکه سیستم در حالت دیفراست قرار میگیرد، شیر سه راهه مسیر گاز دیسچارج را به جای ورود به سمت کندانسور، به سمت اواپراتور هدایت میکند. گاز داغ پرفشار هنگام وارد شدن به اواپراتور سرد؛ با اواپراتور تبادل حرارتی انجام داده باعث شل شدن یخ و جداسازی آن از قالب میشود و قسمتی از گاز داغ تقطیر شده و به صورت مایع از اواپراتور خارج میشود.

در حین پروسه برفک زدایی یا بهتر است بگوییم جداسازی یخ از قالب چون شیر انبساط یا اریفیسی در سیستم موجود نمی باشد، سیستم به دو قسمت کم فشار و پرفشار تقسیم نخواهد شد و همواره کل سیستم تقریبا به صورت یک سیستم با فشار متوسط تا انتهای پروسه جداسازی یخ از قالب کار خواهد کرد.

1-(7) 2-(6)

در تصویر فوق، قرمز مسیر پرفشار، آبی مسیر کم فشار و زرد نشان دهنده مسیر با فشار متوسط در سیستم می باشد. سیکل چپ، سیستم در حالت سرمایش و سیکل راست، عملکرد سیستم در حالت دیفراست می باشد.

در این مدل، دیفراست حتما به عضو ACCUMULATOR (یا مایع شکن) جهت اطمینان از عدم برگشت مایع نیاز است.

برخی از منابع عنوان میکنند که در این سیستم جهت یخ زدایی با استفاده از گاز داغ دیسچارج، بهتر است در مسیر ساکشن از رگولاتورهای کنترل و تنظیم فشار کارتر استفاده کرد که از افزایش بی رویه فشار کارتر نیز جلوگیری شود.

0.

یکی از تفاوت هایی که سیکل نوع دوم با سیکل نوع اول دارد در این است که در سیکل نوع دوم فرایند باید در مدت زمان کم انجام پذیرد و جنس اواپراتور و ضخامت جداره اواپراتور به عنوان یک مبدل در پروسه انتقال حرارت سریع بسیار مهم می باشد.

برای مثال در یخسازهای ایرانی متاسفانه به دلیل ضخامت ورق قالب اواپراتور یخساز و جنس آن مرغوب و مشابه نمونه های اروپایی نیست، سازندگان یخساز ایرانی مجبور می شوند برای حصول نتیجه ی مطلوب میزان زمان مورد نیاز جهت کار کردن کمپرسور در سیکل دیفراست را نسبت به نمونه مشابه خارجی افزایش دهند تا بلکه یخ شل شده و از قالب جدا شود. افزایش مدت زمان دیفراست جهت شل شدن یخ خطر احتمال برگشت مایع را دوچندان میکند و به این دلیل است که در نمونه یخسازهای تولیدداخلی مشاهده میشود که کمپرسور بعد از چند سال کارکرد به دلیل برگشت بیش از حد مایع سوخته و باید تعویض شود.

در فرایند برفک زدایی با المنت (برفک زدایی الکتریکی) حین پروسه برفک زدایی کمپرسور خاموش است ولی در روش برفک زدایی با گاز داغ دیسچارج کمپرسور باید دایم کار باشد (و فن های اواپراتور خاموش باشد)

4 نظر

  1. سلام یه یخچال دوطبقه دارم بالایی یخچال دماش خوبه ولی فریزر خیلی برفک زود به زود قسمت بالاییش میبنده گازش رو هم تازه عوض کردم ممنون میشم راهنماییم کنید نوار دور یخچال هم سالم است

    • درود
      احتمال دارد قسمت فریزر دستگاه مشکل دیفراست داشته باشد. (المنت، ترموفیوز، ترمودیسک و یا سنسور چک شود.)
      همچنین ممکن است دستگاه مشکل گازی داشته باشد.

  2. سلام علت اینکه یخچال فریزلحظاتی بعدازروشن شروع به حدودهفت تاده تاصدای تق تق میده چپه آیامشکل ایجادمیکنه رفع عیب آن چگونه است؟یخچال فریزرسینورهست دوماه ازخریدش میگذره درجه ترموستات الان که پاییزهست بایدروی چندباشه؟

    • درود
      خیر، مشکل فنی وجود ندارد.
      غالبا روی 3 – 4 درجه تنظیم میشود. (به دفترچه راهنما مراجعه نمایید)

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشودفیلدهای الزامی علامت دار شده اند *

*

error: قابل کپی برداری نمی باشد!