معرفی کپسول های نشت یاب و طریقه استفاده از آنها

سایت دیفراست www.defrost.ir مرجع تعمیرکاران لوازم خانگی

برای عضویت در کانال تلگرام ما ؛ روی نوشته زیر کلیک نمایید

(کافی است برنامه ی تلگرام را روی کامپیوتر خود نصب نمایید تا با کلیک روی نوشته ی زیر مستقیما به کانال تلگرام ما بپیوندید)

کانال تلگرام گروه تولیدی دیفراست

defrostgrop@

 

طریقه استفاده از کپسول نشت یاب :

نشت یاب UV Dye  یک نوع ماده ی فلورسنت است که برای نشت یابی سیستم کولرخودرو مورد استفاده قرار میگیرد. این ماده که نفوذپذیری زیادی دارد ، پس از تزریق به داخل سیستم کولر خودرو، از محل نشت خارج شده و آن را مشخص می نماید.

بهترین نوع گاز برای نشت یابی گاز R134a است اما میتوان از ازت مایع که یک نوع گاز خنثی است نیز برای این منظور استفاده کرد.

پس از تزریق نشت یاب به داخل سیستم کولر مقدار گاز شارژ شده باید به اندازه ای باشد که کمپرسور به کار افتاده و فشار کافی در سیستم وجود داشته باشد تا ماده نشت یاب در سیستم به چرخش در آمده و از محل نشت خارج شده آن را مشخص نماید (حداقل نصف گاز مورد نیاز خودرو)

توجه 1 :

برای استفاده از این نوع نشت یاب به هیچ عنوان از فشار هوا به جای گاز برای نشت یابی استفاده نگردد.

توجه 2 :

در صورت استفاده از گاز ازت برای نشت یابی، فشار قسمت کم فشار در هنگام روشن بودن کمپرسور نباید از 65PSI بیشتر باشد.

 روش نشت یابی با استفاده از چراغ قوه و عینک :

بعد از تزریق نشت یاب به داخل سیستم کولر خودرو به هیچ عنوان کولر را خاموش نکرده و اجازه دهید که کولر حداقل به مدت 15 دقیقه کارکند. برای نشتی های خیلی ریز بهتر است خودرو حداقل به مدت نیم ساعت با کولر روشن حرکت نماید تا محل نشتی بهتر نمایان شود.

بعد از گذشت مدت مذکور نشت یاب از محل نشت به بیرون نفوذ کرده و شما میتوانید با زدن عینک و تاباندن نور چراغ قوه UV بر روی قطعات و اتصالات سیستم کولر ، محل نشت گاز که  به رنگ زرد مایل به سیز درآمده است را مشاهده نمایید.

بهتر است برای دید بهتر این کار را در سایه و یا در مکانی که نور مستقیم آفتاب وجود ندارد انجام دهید.

توجه :

درهنگام استفاده از چراغ قوه UV حتما از عینک زرد رنگ مخصوص استفاده نمایید. این عینک مانع از صدمه دیدن چشم شما در اثر تابش نور UV خواهد شد و همچنین باعث میگردد محل نشت گاز واضح تر دیده شود.

اطلاعات فنی در خصوص نشت یاب :

1- از این نوع نشت یاب میتوان برای نشت یابی کلیه سیستم های برودتی که با گاز R134a کار میکنند استفاده نمود.

2- مقدار استاندارد نشت یاب موردنیاز برای تست نشتی در سیستم هایی که مقدار گاز آنها کمتر از 1 کیلوگرم است (مانند خودروهای سواری) 7 میلی لیتر است و در سیستم هایی که مقدار گاز آنها از 1 کیلوگرم بیشتر باشد، باید از دو عدد کپسول نشت یاب همزمان استفاده نمود.

3- ماده ی نشت یاب فلورسنت از جنس روغن بوده و در سیستم باقی می ماند و هیچگونه تغییر شیمیایی در سیستم ایجاد نمیکند.

4- تزریق کپسول نشت یاب برای هر خودرو فقط یک بار انجام میشود. لذا در تست های بعدی دیگر نیازی به تزریق کپسول نشت یاب نیست، حتی اگر گاز کاملا تخلیه و سیستم وکیوم شده باشد باز هم ماده نشت یاب در سیستم وجود خواهد داشت.

5- بعد از تزریق نشت یاب به داخل سیستم بهتر است برچسبی مبنی بر اینکه داخل این سیستم نشت یاب وجود دارد در کنار محل تزریق گاز نصب گردد تا در مراجعات بعدی تعمیرکار متوجه این قضیه گردد.

6- توجه داشته باشید که فقط در صورتی که روغن کمپرسور تخلیه شده باشد و یا تعویض گردد دیگر نشت یاب از سیستم خارج شده و باید مجدد به سیستم تزریق گردد.

7- ذکر این نکته ضروری است که ماده نشت یاب، گاز داخل سیستم کولر را به رنگ سبز درخواهد آورد که این کاملا طبیعی بوده و از خواص این ماده می باشد.

 

 واضح دیدن محل نشت و محافظت از چشم در هنگام استفاده از چراق قوه UV :

از این عینک برای وضوح دید بیشتر در هنگام نشت یابی کولرخودرو استفاده میگردد به طوریکه با این عینک محل نشت که ماده سبز رنگ فلورسنت از آن بیرون زده است به راحتی قابل دیدن میگردد. همچنین این عینک چشمان شما را در برابر نور UV که برای چشم بسیار مضر است محافظت نموده تا در هنگام کار آسیبی به چشمان شما نرسد.

یکی از موارد مهم و پر استفاده از این عینک در تعمیرگاه و صنایع خودروسازی می باشد که به همراه چراغ قوه UV و مواد نشت یاب فلورسنت برای نشت یابی کولر خودرو استفاده می شود.

راحتی ، سبکی و طراحی زیبای این عینک استفاده از آن را بسیار ساده کرده است و حتی میتوان آن را بر روی عینک های طبی نیز استفاده نمود.

پس از استفاده از عینک، حتما آن را در جلد مخصوص که به همراه عینک قرار دارد قرار دهید تا از خش افتادن شیشه عینک و یا کثیف شدن محافظت گردد.

به همراه عینک یک عدد بندآویز عینک نیز وجود دارد که در هنگام کار ، با قرار دادن آن در دور گردن میتوانید به سهولت از عینک استفاده نمایید.

چراغ قوه UV جهت مشخص کردن محل نشتی در سیستم کولر خودروهایی که به وسیله کپسول نشت یاب کار نشت یابی انجام شده باشد:

یکی از موارد مهم استفاده از این چراغ قوه در تعمیرگاه ها و صنایع خودروسازی می باشد که از این چراغ قوه برای نمایان ساختن نشتی ها در قسمت های مختلف اتومبیل که توسط نشت یاب های فلورسنت (UV Dye) نشت یابی میگردند استفاده میشود.

از جمله کاربردهای مهم آن به همراه ماده نشت یاب میتوان به نشت یابی سیستم کولر اتومبیل اشاره نمود. برای این منظور ابتدا ماده نشت یاب را به داخل سیستم تزریق نموده و پس از گذشت زمان لازم (حدود 15 دقیقه) با تاباندن نور این چراغ قوه بر روی قسمت های مختلف ، در صورت وجود نشتی آن نقطه به رنگ سبز شروع به چرخیدن میکند. این چراغ قوه امکان زوم نمودن نور روی یک نقطه مشخص را فراهم میسازد که این امر باعث سهولت بسیار در کار خواهد شد.

به همراه چراغ قوه یک عینک محافظ UV نیز عرضه میگردد که علاوه بر وضوح دید بیشتر ، در هنگام استفاده از چراغ قوه UV از چشمان شما در برابر این نور محافظت میکند. لذا حتما در هنگام خرید چراغ قوه ، عینک مخصوص آن را نیز تهیه نمایید.

یکی دیگر از مزیت های این چراغ قوه قابل حمل بودن و مصرف پایین آن است به طوریکه فقط با سه باطری نیم قلمی به کار می افتد.

2 نظر

  1. حسین نصیری

    با سلام
    مایع نشت یاب درکولرهای گازی خانگی نیز قابل استفاده میباشد؟ ایا باگزهای r22وr410 نیز سازگار است

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشودفیلدهای الزامی علامت دار شده اند *

*

error: قابل کپی برداری نمی باشد!