لوله تلفیقی 5 لایه چیست

لوله تلفیقی 5 لایه چیست

سایت دیفراست www.defrost.ir مرجع تعمیرکاران لوازم خانگی

کانال تلگرام گروه تولیدی دیفراست

Telegram.me/defrostgrop

باما همراه شوید

لوله تلفیقی 5 لایه، تلفیقی از فلز و پلیمر می باشد

در کشور ما عموما فلز اینگونه لوله ها که در لوله کشی آب مصرف میشوند، آلومینیوم می باشد. پلیمر مصرفی در لوله های 5 لایه به سه گروه عمده زیر تقسیم می شود :

1 – PE

2 – PERT

3 – PEX

نحوه چیدمان لایه به این قرار است :

لایه فلزی (آلومینیوم) در وسط قرار میگیرد. 2 لایه پلیمر نقش لایه های داخلی و خارجی لوله را بازی میکنند. 2 لایه بسیار نازک که معمولا با چشم غیرمسلح دیده نمیشوند در دو طرف لایه فلزی واقع شده اند و رل چسب را بازی میکنند. جنس این دو لایه پلیمر بوده و عمدتا پایه LLDPE است.

روش نامگذاری لوله های 5 لایه :

لوله های 5 لایه را براساس پلیمر و فلز به کار رفته در آنها نامگذاری میکنند. در این روش نامگذاری، از چپ به راست ابتدا پلیمر لایه داخلی، سپس فلز میانی و در آخر پلیمر لایه خارجی قرار داده میشود. به عنوان مثال PE-AL-PE لوله 5 لایه ای است که پلیمر لایه های داخلی و خارجی آن پلی اتیلن است.

دسته بندی لوله های 5 لایه براساس پلیمر به کار رفته در آنها :

1- PE :

پلی اتیلن یکی از پلیمرهای متعارف برای استفاده در لایه های داخلی و خارجی لوله های 5 لایه است . پلی اتیلن مناسب از نوع HDPE می باشد. ساختار مولکولی پلی اتیلن به گونه ای است که امکان تحمل فشار در دمای بالا را ندارد. به همین علت از آن فقط برای آب سرد استفاده میکنند.

یکی از مهمترین مصارف لوله های 5 لایه PE-AL-PE پکیج های انشعاب آب شهری است که توسط ادارات آب و فاضلاب برای نصب کنتور آب تهیه میشود.

2- PERT :

نوعی پلی اتیلن است که مولکولهای آن دارای پیوند طولی بین یکدیگر هستند. این پیوندهای طولی باعث میشود، این پلیمر توان تحمل فشار بیشتری را نسبت به HDPE داشته باشد. براساس اطلاعات ارائه شده توسط UPONOR که بزرگترین تولیدکننده لوله های 5 لایه در اروپاست، لوله های 5 لایه PERT-AL-PERT برای دمای حداکثر 70 درجه سانتیگراد در فشار 10 بار برای شرایط بلندمدت کاری طراحی شده اند.

از آنجاییکه در سیستم های لوله کشی شوفاژ در بسیاری از مواقع خصوصا به هنگام استفاده از پکیج شوفاژ دیواری دمای آب به حدود 90 درجه سانتیگراد میرسد، این نوع لوله برای سیستم مذکور مناسب نیست.

3- PEX :

نوعی پلی اتیلن است که مولکول های آن علاوه بر پیوندهای طولی، دارای پیوندهای عرضی نیز هستند.

پیوندهای عرضی مولکول های پکس باعث میشود تحمل فشار در دمای بالای لوله های PEX-AL-PEX افزایش قابل ملاحظه ای نسبت به انواع مشابه داشته باشد به طوریکه در دمای 95 درجه تحمل فشار 10 بار برای شرایط بلندمدت کاری دارا می باشند.

به طورکلی پکس در گروه پلاستیک های گرماسخت قرار دارد حال آنکه سایر انواع پلی اتیلن در گروه پلاستیک های گرمانرم قرار میگیرند.

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشودفیلدهای الزامی علامت دار شده اند *

*

error: قابل کپی برداری نمی باشد!