سیلیکاژل یا سیلیکات چیست؟

سایت دیفراست www.defrost.ir مرجع تعمیرکاران لوازم خانگی

برای عضویت در کانال تلگرام ما ؛ روی نوشته زیر کلیک نمایید

(کافی است برنامه ی تلگرام را روی کامپیوتر خود نصب نمایید تا با کلیک روی نوشته ی زیر مستقیما به کانال تلگرام ما بپیوندید)

کانال تلگرام گروه تولیدی دیفراست

defrostgrop@

 

 

سیلیکات یا سیلیکاژل چیست ؟

بسته های کوچکی که بر روی آن ها عبارت ” سیلیکاژل ، آن را نخورید ” (SILICAGEL DO NOT EAT ) نوشته شده است را اغلب در جعبه های کیف ، کفش ، تجهیزات الکترونیکی و کامپیوتری ، دوربین ، لباس ، دارو و ابزار مختلف دیده اید .

 

آیا میدانید محتویات این بسته ها چیست؟ و به چه منظور بکار برده میشوند؟

رطوبت یکی از عوامل مخرب محصولات در اکثر صنایع میباشد بنابراین تولیدکنندگان و صادرکنندگان هر ساله خسارات بسیاری از تأثیر رطوبت در تولیدات و محصولاتشان متحمل می گردند ، بهترین ومؤثرترین راهکار برای جذب رطوبت زائد محیط و نگهداری کالا ، استفاده از ماده سیلیکاژل ( رطوبت گیر) است.

سیلیکاژل ماده ای است رطوبت گیر که معادل % 40 وزن خود ، قابلیت جذب آب را دارد و در اکثر صنایع نظیر : الکترونیک ، دارو ، برق ، پتروشیمی ، حمل و نقل ، اپتیک ، نظامی و . . . بعنوان ماده مکمل ، کارآرائی مطلوب و قابل قبولی دارد.
سیلیکاژل فرم نامنظمی از دی اکسید سیلیسیم است که از ترکیب سیلیکات سدیم و اسید سولفوریک ساخته می شود و فرمول مولکولی آن
” mSiO2 . nH2O ” میباشد.

این ماده غیر سمی ، بدون بو و غیر قابل اشتعال است ، قابل حل در آب و هیچ حلالی نیست و ساختاری ثابت دارد.
سیلیکاژل از لحاظ فیزیکی در دو شکل ظاهری نامنظم و کروی تولید میگردد که هر یک با دو مشخصه بدون معرف و معرف دار عرضه میشوند. لازم به ذکر است سیلیکاژل قابل بازیافت بوده و می توان سیلیکاژل دارای رطوبت ( غیر فعال ) را در دمای 100- 200 درجه سانتیگراد و یا در معرض نور شدید خورشید خشک کرد و از آن مجدداً استفاده کرد.

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشودفیلدهای الزامی علامت دار شده اند *

*

error: قابل کپی برداری نمی باشد!