سوختگی ناشی از گازهای مبرد

گاز های مبرد یخچال فریزر و کولر گازی ،وقتی از فشار کپسول خود خارج شوند و در فشار کمتر هوای ازاد قرار بگیرند .شروع به جوشیدن و قلیان در دما های منفی میکنند .و اگر با پوست ادم تماس مستقیم بگیرند بشدت باعث سوختگی و تاول میشوند . عکس زیر تاول ناشی از گاز مبرد R410 کولر گازی می باشد .که البته مقدار کمی از ان روی انگشت شاگرد ناشی ریخته است .

تماس پوست بدن با گاز R410

تماس بدن انسان با گاز یخچال فریزر

در تصویر مشخص است ، تاول ناشی از ریختن گاز 410 کولر گازی که بصورت مایع در شلنگ شارژ مانده بوده است ، و البته مقدار ان خیلی کم بوده است .

گاز R410 a که جایگزین گاز R22 در کولر گازی های اینورتر شده است در دمای منفی 48 درجه سانتیگراد شروع به جوشش می کند در محیط ازاد.

علت سوختن بدن در تماس با گاز مبرد چیست ؟

وقتی مایع مبرد روی بدن کسی بریزد ، در نقطه تماس مایع شروع به قلیان و جوشش میکند .در واقع از محیط گرما میگیرد ( محیط در اینجا علاوه برهوا سطح بدن میباشد ) و از حالت مایع به حالت گاز تبدیل میشود .گاز R410  تا دمای منفی 48 درجه سانتیگراد دمای پوست بدن را کم میکند .

دمای خود پوست هم حدود مثبت 35 درجه سانتیگراد است .و اختلاف این دو دما که حدود 83 درجه سانتیگراد موجب سوختگی شدید میشود .در واقع بدتر از حالتی هست که  اب جوش رودست شخصی بریزر .زیرا دمای اب جوش 100 درجه سانتیگراد است و دمای بدن هم اگر 35 درجه سانتیگراد باشد اختلاف دما میشود 65 درجه سانتیگراد .

 

 

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشودفیلدهای الزامی علامت دار شده اند *

*

error: قابل کپی برداری نمی باشد!