توضیحاتی درمورد روغنهای مصرفی درسیستمهای تبرید

سایت دیفراست www.defrost.ir مرجع تعمیرکاران لوازم خانگی

برای عضویت در کانال تلگرام ما ؛ روی نوشته زیر کلیک نمایید

(کافی است برنامه ی تلگرام را روی کامپیوتر خود نصب نمایید تا با کلیک روی نوشته ی زیر مستقیما به کانال تلگرام ما بپیوندید)

کانال تلگرام گروه تولیدی دیفراست

defrostgrop@

 

 

 

روغن های تبرید :

هدف از روغن کاری خوب محافظت ازقطعات متحرک و گازبندی قطعات می باشد و برای رسیدن به این منظور روغن مورد استفاده باید با مبرد و اجزای سیستم از نظر شیمیایی سازگاری داشته  و به خوبی با آن مخلوط شود و کمترین میزان حلالیت را داشته باشد.

در داخل سیلندر یک کمپرسور رفت وبرگشتی لایه روغن در قسمت های مکش تحت تاثیر درجه حرارت پایین و در قسمت های مکش تحت تاثیر درجه حرارت های تقریبا بالا قرار میگیرد.

از انجای که گرانروی روغن با تغییر درجه حرارات تغییر می  کند در نتیجه در نزدیکی های قسمت مکش روغن داری گرانروی بیشتری نسبت به قسمت نزدیک  سرسیلندر میباشد . در هر حال روی کلیه سطوحی که کار میکنند باید یک لایه نازک روغن پاشیده شود. این عمل به وسیله رینگ های پیستون صورت میگیرد (وقتی که پیستون جلو وعقب میرود). در کمپرسور های که فاقد رینگ هستند این عمل به وسیله پیستون  صورت میگیرد روغن باید سریعا  در تمام قسمت ها پخش شود . برای این منظور گرانروی خیلی زیاد باشد و از طرف دیگر اگر گرانروی خیلی پایین باشد نمیتواند سطوح قطعات را در برابر سایش حفاظت کند.

انواع روغن :

یکی  از روش های دسته بندی روغن به شکل زیر است :

انواع روغن :

1 – حیوانی

 2 – گیاهی

3  – معدنی :الف:نفتنی—- مورد استفاده برودتی  .ب:پارافین  .پ:  اروماتیک

4-   مصنوعی:الف :الکیل بنزین—– مورد استفاده برودتی  . ب :گلیکول  .پ :الی ومعدنی —–مورد استفاده برودتی

از روغن های معدنی و روغن های مصنوعی در سیستم های برودتی استفاده میشود ترکیبات مبرد بر پایه

با روغن های معدنی پایه نفتنی بهتر کار میکند . ترکیبات مبرد بر پایه          با روغن مصنوعی ازنوع الکیل بنزن یا الی معدنی بهتر کار میکند

خواص روغن های تبرید :

الف: روغن خیلی رقیق بین سطوح لغزنده باقی نمانده وفیلم (لایه نازک)روغن تشکیل نشده وسبب  سایش قطعات میشود.  روغن خیلی غلیظ بین سطوح متحرک به خوبی جریان  نمی یابد.

گرانروی(غلظت ) روغن با دمای آن رابطه دارد و هرچه دما پایین تر باشد گرانروی روغن بیشتر میشود  و به سختی جریان میابد.

برای یخچال های که در دمای پایین15- درجه سانتی گرادتا 18- درجه سانتی گراد کار میکنند از روغن های استفاده میشود که در دمای 29- درجه سانتی گراد جریان داشته باشد .

ب: روغن با اغلب مبرد ها مانند 12    مخلوط شده رقیق میشود ومیتوان به سادگی به همراه مبرد سیکل تبرید راطی کرده وبه کمپرسور برگردد البته روغن با بعضی از مبردها مانند (امونیاک) مخلوط نمیشود وحتی در خروج از کمپرسور رقیق نیست وبه راحتی نمیتواند همراه مبردسیکل را طی کرده وبه کمپرسور برگردد ولذا در خروج از کمپرسور به منظور برگرداندن روغن به کمپرسور تله ی روغن نصب میشود.

پ: نقطه ای ریزش ان پایین باشد تا در تمام قسمت های سیستم جریان یابد.

ت: تا حد امکان در تماس با سطوح داغ تولید کربن نکند . زیرا روغن های معدنی به وسیله گرما تجزیه میشوند ویک لایه کربن نرم وسبک باقی میگذارند  واگر چه ثر تخریبی ندارد ولی یک نوع الودگی به حساب می اید که مطلوب نمی باشد.

ث: در دمای پایین موم کمتری از خود باقی بگذارد وتا حد امکان در هنگام تماس با سطوح سرد تولید موم  نکند.

ج: روغن تبرید نداشته باشد زیرا تماس رطوب و روغن با سطح قسم  پرفشار کپرسور سبب ایجاد لجن میتواند مجرای روغن در کمپرسور را مسدود کند واسید سطوح داخلی را بساید  و در کمپرسوربسته سیم پیچ موتور آسیب برساند.

لازم به یاد اوری است که روغن تبرد در ظروف سر بسته ی 4لیتری و20 لیتری نگهداری میشود ودر خزن روغن مبرد هیچ وقت باز نماند تا با جذب رطوبت هوا غیر قابل استفاده در سیستم نشود.

تشخیص روغن سالم

الف:  بوی روغن:اگر از روغن داخل سیستم برودتی به هنگام باز شدن بوی نامطبوع به مشام برسد باید روغن تعویض شود.

ب:   رنگ روغن: نمونه ای از  روغن داخل سیستم را در ظرف شیشه ای بی رنگ اگر  رنگ ریخته اگر رنگ روغن روشن متمایل ه قهوای (برشته)باشد روغن سالم واگر رنگ ان تبره باشد باید روغن تعویض شود.

ج: روش های ازمایشگاهی :روش  های دیگری نیز وجود دارد که درازمایشگاه انجام میشود.باید به غلظت روغن توجه شود تا دقیقا متناسب با درجه حرارت دستگاه سرد کننده باشد.

 

نقطه تجمع موم :

تمام روغن های تبرید محتوی مقداری موم می باشند که البته مقدار این موم متفاوت است . وقتی که درجه حرارت روغن کاهش می یابد از حلالیت موم نیز کاسته میشود.

وقتی که مقدار موم بیشتر از حدی است که روغن میتواند در خود نگه دارد ، مقداری از آن جدا شده و ته نشین می گردد.

روشی که برای تمایلات تشکیل موم یک روغن به کار میرود، آزمایش تجمع موم است که مخلوطی متشکل از 10% روغن و 90% مبرد 12 در یک ظرف تمییز سرد میشود.

سرد کردن تا زمانی که موم شروع به جدا شدن کردهو مخلوط تیره رنگ شود، ادامه می یابد. با تداوم عمل، ذرات موم شکل میگیرند.

درجه حرارتی که در آن ، این ذرات برای اولین بار با چشم غیر مسلح دیده میشوند؛ نقطه تجمع نامیده میشود.

موم آزادی که در هنگام سرد شدن روغن به وجود می آید میتواند باعث مسدود شدن دهانه ها در وسایل اندازه گیری شده و جریان را متوقف کند.

این موم معمولا در قسمت های سردتر سیستم نظیر تبخیرکننده و لوازم اندازه گیری، جدا شده و روی هم جمع میگردد . وجو موم در تبخیرکننده باعث کاهش انتقال حرارت و در لوازم اندازه گیری سبب انسداد مسیر میشود.

یک روغن تبرید خوب باید در هنگام تکماس با سطوح سردسیستم تبرید تولید موم آزاد نکند.

نقطه ریزش :

نقطه ریزش یک روغن، درجه حرارتی است که در آن جریان روغن متوقف میگردد.

همراه با تمام مبردها مقداری روغن به تبخیرکننده می رود که با وجود اینکه مقدار کم است، باید به کمپرسور بازگردد.

برای آنکه روغن بازگردد ، باید بتواند در تمام سیستم جریان یابد.

نقطه ریزش روغن ها برای کاربردهایی که در آنها مبردهای غیرقابل اختلاط یا کم اختلاط مورد استفاده قرار میگیرند ، بسیار مهم است. به نظر میرسد برای مبردهای قابل اختلاط ویسکوزیته مخلوط مبرد – روغن مهمتر می باشد.

ویسکوزیته :

ویسکوزیته یا ضریب اصطکاک داخلی خاصیتی از مایع است که باعث مقاومت آن در مقابل جاری شدن می شود. این پارامتر نشان دهنده مقدار غلظت روغن می باشد.

هدف از کاربرد روغن، روغنکاری یاتاقان ها یا سطوحی که باهم در تماس بوده و اصطکاک دارند، می باشند.

اگر روغن رقیق باشد، بین سطوح در حال سایش باقی نمانده و از بین آنها خارج شده ، تولید فیلم محافظ نمیکند. از طرفی اگر روغن خیلی غلیظ باشد ،باعث کشش و افت توان میشود. به علاوه ممکن است چنین روغنی قادر به جریان یافتن بین سطوح یاتاقان ها یا سطوحی که روی هم مالیده میشوند، نباشد. در واحد زمان و بار سرعت دوران به صورت تابعی از ویسکوزیته افت اصطکاکی سطح نشان داده شده است سنجیده میشود.

تحت شرایط درجه حرارت see ویسکوزیته معمولا برحسب استاندارد، روغن از میان یک اریفیس که به دقت کالیبره شده ، به مقدار حجمی معین عبور داده میشود. تعداد ثانیه های لازم برای عبور این حجم از روغن، ویسکوزیته روغن را مشخص می سازد. هرچه ویسکوزیته بیشتر باشد تعداد ثانیه هایی که see برحسب نشان دهنده زمان عبور از سوراخ مزبور می باشد بیشتر میشود.

به عبارت دیگر هرچه ویسکوزیته زیادتر باشد ، روغن غلیظ تر خواهد بود.

ویسکوزیته تحت تاثیر درجه حرارت قرار میگیرد در نتیجه این مشخصه درمورد روغن های تبرید مهم است. با کاهش درجه حرارت ، ویسکوزیته افزایش می یابد و یا به عبارت دیگر در درجه حرارت پایین تر روغن غلیظ تر میگردد. در مواردی که به درجه حرارت های پایین تر نیاز داریم غلظت روغن و مقاومت افزایش یافته آن در مقابل جریان یافتن ، مسئله ساز خواهد بود. وقتی که درجه حرارت تبخیر کننده پایین می آید روغن ممکن است در تبخیرکننده بماند و در نتیجه انتقال حرارت کاهش یافته و روغن کاری کمپرسور نیز ممکن است به گونه ای نامناسب انجام گیرد.

 

 

برای دانلود رایگان این فایل ، روی لینک زیر کلیک کنید

روغن های تبرید

2 نظر

  1. ضمن عرض سلام خدمتتان
    سازش پذیری روغن با گاز در سیستمهای برودتی را بر اساس نوع روغن و نوع گاز توضیح بفرمایید
    مثلا برای گاز ۶۰۰ چه نوع روغنی استفاده می شود همین طور برای گاز ۴۱۰ یا ۱۳۴ و….

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشودفیلدهای الزامی علامت دار شده اند *

*

error: قابل کپی برداری نمی باشد!