♦ سایت دیفراست www.defrost.ir مرجع تعمیرکاران لوازم خانگی ♦
• یکی از مشکلاتی که ممکن است برای کمپرسورها به وجود بیاید گیرپاژ کردن است.
⇐ بدین معنی که پیستون درون سیلندر از حرکت باز می ایستد و قادر به فشرده کردن مبرد نیست.
این ایراد میتواند دلایل مختلفی داشته باشد که در ذیل به برخی از آنها اشاره میشود.
• شارژ غیر اصولی و عدم توجه به گیج فشار و ترازو
• انجام شارژ در حالت مایع در زمان روشن بودن کمپرسور، به خصوص گازهای ترکیبی
• روش غلط حمل و نقل کمپرسور
شارژ صحیح و اصولی نکته ایست که کمتر مورد توجه قرار میگیرد ولی در عمر مفید کمپرسور و همچنین دمای مطلوب دستگاه سرمایش
بسیار اثرگذار است.
• شارژ غیر اصولی و فشار مازاد مبرد در حالت مایع، باعث عدم کارایی سیکل سرمایش میشود و در مدت زمان بسیار کوتاه کمپرسور را
به مرحله گیرپاژ می رساند. به این صورت که مقدار بیش از اندازه مبرد در هنگام ورود و خروج به کمپرسور به ترتیب سوپاپ ساکشن (suction)
و سوپاپ دیس شارژ (discharge) را تحت فشار قرار میدهد که در ادامه باعث شکستگی آن میشود. وقتی این اتفاق رخ دهد عملا باعث
عدم کمپرس و در برخی موارد شکسته شدن سوپاپ باعث میشود که تکه های حاصل از شکستگی در فاصله بین سیلندر و پیستون
قرار گرفته و باعث گیرپاژ کمپرسور میشود.
در زمانی که سیکل سرمایش برقرار است و کمپرسور نیز در حال کار کردن است مایع مبرد در گردش بوده و پس از خروج از کمپرسور دارای
فشار و دمای بالاست. در نتیجه شارژ مایع مبرد در زمان روشن بودن کمپرسور عمل اشتباهی است که یکی دیگر از عوامل مهم گیرپاژ کمپرسور است.
• دلیل بعدی که به آن اشاره شد که شاید مهم ترین عامل نیز باشد، عدم رعایت شیوه صحیح حمل و نقل کمپرسور است.
متاسفانه شیوه غلط جابه جایی کمپرسور در برخی موارد باعث وارد شدن ضربه گردیده که این عامل میتواند استاتور را از محل قرارگیری
خود خارج کند و در نتیجه به رتور برخورد نماید.
• در تشریح اجزای اصلی ساختمان داخلی کمپرسور مواردی همچون سرسیلندر، سیلندر، سوپاپ
ساکشن و سوپاپ دیس شارژ، پیستون، شفت، روتور و استاتور وجود دارد.
فاصله هوایی مابین استاتور و روتور بسیار کم است و این فاصله با دقت بالایی تنظیم گردیده، در اثر ضربه ای که به کمپرسور وارد
میشود این فاصله از بین رفته و روتور و استاتور با یکدیگر درگیر شده و به هم میچسبند؛ در ادامه کمپرسور گیرپاژ کرده و از کار می افتد.
تصویر بالا مشخص میکند که در اثر وارد شدن ضربه به کمپرسور، فنری که موتور بر روی آن قرار دارد کج شده و باعث درگیری روتور و استاتور شده است.
• از عواملی که باعث عدم کمپرس گاز مبرد میشود شکستگی لوله دیس شارژ می باشد که دلیل بروز این مشکل هم عدم رعایت شیوه
صحیح حمل و نقل در جابه جایی کمپرسورهاست.
در شکل زیر یک نمونه کمپرسور مدل NL9FT.2 که بر اثر ضربه لوله ی آن شکسته است قابل مشاهده می باشد.
کلمات کلیدی :
گیرپاژ کمپرسور, دلایل گیرپاژ کمپرسور, بررسی علل گیرپاژ کمپرسور, تعمیرات یخچال, تعمیرات یخچال فریزر, آموزش تعمیرات یخچال فریزر, دلایل گیرپاژ کردن کمپرسور یخچال