بررسی علل گیرپاژ کردن کمپرسور

♦ سایت دیفراست www.defrost.ir مرجع تعمیرکاران لوازم خانگی ♦

 

 

 

 

یکی از مشکلاتی که ممکن است برای کمپرسورها به وجود بیاید گیرپاژ کردن است.

بدین معنی که پیستون درون سیلندر از حرکت باز می ایستد و قادر به فشرده کردن مبرد نیست.

 

این ایراد میتواند دلایل مختلفی داشته باشد که در ذیل به برخی از آنها اشاره میشود.

شارژ غیر اصولی و عدم توجه به گیج فشار و ترازو

انجام شارژ در حالت مایع در زمان روشن بودن کمپرسور، به خصوص گازهای ترکیبی

روش غلط حمل و نقل کمپرسور

شارژ صحیح و اصولی نکته ایست که کمتر مورد توجه قرار میگیرد ولی در عمر مفید کمپرسور و همچنین دمای مطلوب دستگاه سرمایش

بسیار اثرگذار است.

 

شارژ غیر اصولی و فشار مازاد مبرد در حالت مایع، باعث عدم کارایی سیکل سرمایش میشود و در مدت زمان بسیار کوتاه کمپرسور را

به مرحله گیرپاژ می رساند. به این صورت که مقدار بیش از اندازه مبرد در هنگام ورود و خروج به کمپرسور به ترتیب سوپاپ ساکشن (suction)

و سوپاپ دیس شارژ (discharge) را تحت فشار قرار میدهد که در ادامه باعث شکستگی آن میشود. وقتی این اتفاق رخ دهد عملا باعث

عدم کمپرس و در برخی موارد شکسته شدن سوپاپ باعث میشود که تکه های حاصل از شکستگی در فاصله بین سیلندر و پیستون

قرار گرفته و باعث گیرپاژ کمپرسور میشود.

 

در زمانی که سیکل سرمایش برقرار است و کمپرسور نیز در حال کار کردن است مایع مبرد در گردش بوده و پس از خروج از کمپرسور دارای

فشار و دمای بالاست. در نتیجه شارژ مایع مبرد در زمان روشن بودن کمپرسور عمل اشتباهی است که یکی دیگر از عوامل مهم گیرپاژ کمپرسور است.

 

دلیل بعدی که به آن اشاره شد که شاید مهم ترین عامل نیز باشد، عدم رعایت شیوه صحیح حمل و نقل کمپرسور است.

متاسفانه شیوه غلط جابه جایی کمپرسور در برخی موارد باعث وارد شدن ضربه گردیده که این عامل میتواند استاتور را از محل قرارگیری

خود خارج کند و در نتیجه به رتور برخورد نماید.

 

• در تشریح اجزای اصلی ساختمان داخلی کمپرسور مواردی همچون سرسیلندر، سیلندر، سوپاپ

ساکشن و سوپاپ دیس شارژ، پیستون، شفت، روتور و استاتور وجود دارد.

 

 

فاصله هوایی مابین استاتور و روتور بسیار کم است و این فاصله با دقت بالایی تنظیم گردیده، در اثر ضربه ای که به کمپرسور وارد

میشود این فاصله از بین رفته و روتور و استاتور با یکدیگر درگیر شده و به هم میچسبند؛ در ادامه کمپرسور گیرپاژ کرده و از کار می افتد.

 

 

کمپرسور

تصویر بالا مشخص میکند که در اثر وارد شدن ضربه به کمپرسور، فنری که موتور بر روی آن قرار دارد کج شده و باعث درگیری روتور و استاتور شده است.

از عواملی که باعث عدم کمپرس گاز مبرد میشود شکستگی لوله دیس شارژ می باشد که دلیل بروز این مشکل هم عدم رعایت شیوه

صحیح حمل و نقل در جابه جایی کمپرسورهاست.

 

در شکل زیر یک نمونه کمپرسور مدل NL9FT.2 که بر اثر ضربه لوله ی آن شکسته است قابل مشاهده می باشد.

 

8

 

 

 

کلمات کلیدی :

گیرپاژ کمپرسور, دلایل گیرپاژ کمپرسور, بررسی علل گیرپاژ کمپرسور, تعمیرات یخچال, تعمیرات یخچال فریزر, آموزش تعمیرات یخچال فریزر, دلایل گیرپاژ کردن کمپرسور یخچال

 

 

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشودفیلدهای الزامی علامت دار شده اند *

*

error: قابل کپی برداری نمی باشد!