ایراد ها و عیوب یخچال فریزر نفراست

در بخش اموزش چند نکته مهم مثل قانون اهم و کاربرد ان در یخچال فریزر و سنسور ان تی سی یا ترمیستور NTC یخچال فریزر و تایمر دیفراست و ترمودیسک و ترموفیوزدر یخچال فریزر ها ، توضیح داده شده است ،که قبل از مطالعه این بخش بهتر است  سری به انها بزنید .

 

عمده مشکلات یخچال فریزرهای نفراست یا یخچال فریزر بدون برفک یا یخچال فریزر ضد برفک ، همان برفک زدن یخچال فریزر نفراست هست .

که چند تا علت میتواند داشته باشد .

در یخچال فریزرهای نفراست قدیمی یا( بدون برد الکترونیکی )، یا یخچال فریزر های بدون برفک ، تایمر دیفراست دار ،5 قطعه مهم داریم که ممکن هست یکی از انها خراب شده باشد ،که موجب برفک زدن یخچال فریزر نفراست شده است .

1) هیتر المنت نفراست

2) ترمودیسک یا ترموستات حرارتی داخل اواپراتور نفراست

3) ترموفیوز یا فیوز حرارتی که به داخل اواپراتور نفراست چسبیده است

4)تایمر دیفراست یا ساعت دیفراست یخچال نفراست( در مدل های جدید برد الکترونیک جایگزین تایمر دیفراست شده است )

5)فن پشت اواپراتور نفراست یخچال فریزر بدون برفک

 

اگر هر کدام از این قطعات بدرستی کار نکنند یخچال دچار برفک خواهد شد .

1)هیتر المنت یخچال فریزر نفراست

اگر خراب شود یا بسوزد ، دیگر در زمان برفک زدایی گرما تولید نمیکند و برفک ها روی هم جمع میشود ، و کم کم سرمای داخل یخچال فریزر کم می شود .

2)ترمودیسک ، یک ترموستات حرارتی هست که بصورت سری با هیتر المنت نفراست در مدار قرار می گیرد .و معمولا در منفی 5 درجه به پایین اجازه عبور برق به هیتر المنت را میدهد و در 5درجه مثبت با اتومات کردن در واقع برق هیتر المنت را قطع میکند تا مانع اتلاف انرژی شود .

حال اگر ترمودیسک خراب شود ، دیگر برق را به المنت یخچال نمی رساند ، و رفته رفته برفک یخچال فریزر نفراست زیاد میشود و سرمای داخل یخچال فریزر کم می شود .

نکته مهم این است که سرویسکاران وتعمیرکاران یخچال بیشتر به قطع بودن ترمودیسک توجه میکنند .در حالی که خراب بودن ترمودیسک حالت دیکی هم دارد .یعنی حتما باید در دمای حدود 5 درجه مثبت سانتیگراد برق هیتر المنت یخچال فریزر بدون برفک را قطع کند .و اگر این کار را نکند این خرابی ترمودیسک میتواند منجر به اتش سوزی یخچال فریزر نفراست شود .یک نمونه عکس یخچال فریزر بدون برفک که اتش گرفته است در داخل سایت هست .

رمودیسک در واقع یک ترموستات حرارتی هست ، که باید  در دمای مثبت 5 تا 15 درجه بسته به نوع ان جریان برق هیتر المنت یخچال فریزر نفراست را قطع کند .ودر دمای منفی 5 تا 12 درجه سانتیگراد ، بسته به نوع ان باید برق هیتر المنت را متصل کند .حال اگر ترمودیسک در حلت قطع باشد و در سرمای منفی 5 عمل وصل کردن برق هیتر المنت را متصل نکند ، هیتر المنت دیگر روشن نخواهد شد .و برفکها روی هم جمع میشوند و سرمای یخچال فریزر رفته رفته کم وکمتر میشود .

 

3 ) ترمو فیوز یا فیوز حرارتی

یا کلید امنیتی کنترل گرمای بیش از حد هیتر المنت یخچال فریزر بدون برفک .ترمو فیوز بصورت سری به هیتر المنت وصل میشود .

اگر ترموفیوز بسوزد ، چون در مدار بصورت سری با المنت در مدار قرار گرفته است .برق هیتر المنت دیگر برقرار نمی شود .و دوباره برفک مشکل سرمای کم را موجب خواهد شد .و ترموفیوز اگر بسوزد حتما باید تعویض شود .

ترموفیوز در واقع برای محکم کاری در مدار یخچال فریزرهای نفراست قرار می گیرد تا احتمال اتش سوزی را بسیار بسیار کم کند .از این رو کیفیت ترموفیوز ها بسیار مهم هست .

متاسفانه دیده میشود بعضی از تعمیرکاران ترموفیوز را از مدار خارج میکنند و بدون ترموفیوز یخچال فریزر را رها میکنند .که این کار احتمال اتش سوزی یخچال فریزر بدون برفک را بسیار بیشتر میکند .حتی توصیه میشود که ترمودیسک را هم به جای ترموفیوز استفاده نکنید .

ترموفیوز یا فیوز حرارتی یخچال فریزر بدون برفک ، در واقع اخرین وسیله کنترل گرمای هیتر هست .یعنی دقیقا برای کنترل گرمای بیش از حد احتمالی هیترالمنت یخچال فریزرهای نفراست و جلوگیری از اتش سوزی یخچال فریزر می باشد .

حال اگر ترموفیوز بسوزد ، یعنی برق را از خود عبور ندهد تا به هیتر المنت برسد ، هیتر المنت گرم نمیشود تا برفکها را اب کند .یعنی عمل defrost را نمی تواند انجام دهد.

پس ترمودیسک و ترمو فیوز بصورت سری با هیترالمنت یخچال فریزر نفراست در مدار قرار میگیرند .تا جریان برق به هیترالمنت یخچال فریزر را کنترل کنند ، تا هم دمای ان کنترل شود و هم مصرف انرژی کمتر شود .

 

4) تایمر دیفراست در واقع یک ساعت الکتریکی هست تا هر 6 یا 8 ساعت هیتر المنت یخچال فریزر بدون برفک را 20 دقیقه در مدار قرار دهد .یعنی در 6 یا 8 ساعت که کمپرسور اجازه روشن شدن دارد هیتر نمی تواند روشن شود .

حال اگر تایمر دیفراست خراب شود و برق را به هیتر المنت یخچال وصل نکند ، برفکها روی هم جمع میشوند و سرمای یخچال کم و کمتر میشود .

حال اگر تایمر دیفراست خراب شود و برق را به هیتر المنت یخچال وصل نکند ، برفکها روی هم جمع میشوند و سرمای یخچال کم و کمتر میشود.

در مدل های جدید یخچال فریزر نفراست دیگر تایمر دیفراست وجود ندارد و بجای ان برد الکترونیک وجود دارد .

5 ) فن گردش هوای یخچال 

در یخچال فریزر های نفراست حداقل یک فن باید هوای داخل یخچال فریزر را از میان فین های اواپراتور به چرخش دراورد تا انتقال حرارت صورت گیرد .اگر فن به هر دلیلی نتواند هوای کابین یخچال را به گردش در اورد .برفک سریعا زیاد شده و یخچال گرم می شود .

چند نکته راجعه به یخچال فریزر نفراست

ترمودیسک باید در قسمتی از اواپراتور نصب شود که بیشترین برفک را دارد .تا وقتی که تمام برفک ها اب شد بعد هیتر المنت توسط ترمودیسک از مدار خارج شود .

هرگز ترموفیوز را از مدار یخچال فریزر نفراست خارج نکنیم .نبود ترموفیوز احتمال اتش سوزی را خیلی زیاد میکند .

  عیب  یخچال فریزر های بردالکترونیک دار

در این یخچال فریزرها نفراست تایمر دیفراست بصورت الکترونیکی در برد کنترل ان طراحی شده است .

و تایمر دیفراست مکانیکی دیگر وجود ندارد . و بجای ترمودیسک سنسور NTC  متصل به اواپراتور نفراست وجود دارد .

ولی در این یخچال فریزر ها حتما ترموفیوز وجود دارد .

البته در بعضی از مدل های یخچال فریزر سامسونگ ، در دوسر هیترالمنت ، دو ترمودیسک کار گذاشته شده است . که در واقع اگر یکی از این ترمودیسک ها خطا کند ، ترمودیسک دیگری عمل خواهد کرد .

653 نظر

  1. سلام تایم دیفراست حدود 30 دقیقه طول میکشد ولی فریزر در این مدت سریع شروع به گرم شدن میکند و بالای صفر میشود در ضمن یخچال فریزر معمولی از نوع پایین فریزر میباشد نمایشگر دما نیز تست شده و سالم میباشد متاسفانه در سایر زمان ها نیز وقتی کمپرسور حدود 15 دقیقه خاموش میشود فریزر سریع گرم میشود اما بالاتر از صفر نمیشود چون کمپرسور روشن شده و دمای فریزر را تا حدود منفی 20 درجه کاهش میدهد لطفا راهنمایی فرمائید که مشکل از چیست خیلی ضروری است

  2. سلام من یخچال نو فراست سامسونگ دارم که عدد نشان دهنده دمای یخچال چشمک میزند و باید از برق بکشم و دوباره که وصل میکنم به برق دمای یخچال و فریزر بالای صفر است و گرم شده و تا دوباره به دمای مثلا 14 منفی برود زور میزنه و شاید تا 6 و 7 منفی بیشتر نرود یک بار باز کردم کندانسور کلا یخ زده بود بعد از باز شدن تا حدود 2 روز خوب بود چه باید کرد

    • درود
      احتمال دارد دستگاه مشکل برفک زدایی داشته باشد
      المنت، ترموفیوز، تایمر دیفراست و ترمودیسک چک شود.

  3. باسلام وقبولي طاعات وعبادتهاي شما
    من يك يخچال فريزر سايد فريجيدر ٢٩فوت دارم كه إز ديروز سرمايش كم شده چون خودم كمي فني هستم تمام قسمت هاشم بررسي كردم ديدم اواپراتور كاملا يخ زده بااب اواپراتور وكندانسور راشستم ديدم يه چيزي شبيه به يك ترانزيستور قابلمه اي كه روي اواپراتور بوده ازگيره اي كه داشته جدا شده توى توضيحات خواندم كه يا ترموديسكه يا سنسور ntc يه برد الكترونيكي هم داخل يخچال بود بررسي كردم ازلحاظ ظاهري سالم بود وقطع شدگي يا سوختگي نداشت الان هم كه يخچال رو به برق زدن داره كار ميكنه ميشه لطف كنيد وراهنمايي كنيد كه چطور ميشه امتحان كرد كه كارشو درست انجام ميده واگر كارشناس بايد بررسي كنه لطف كنيد يه شماره همراه از ايشون بمن بديد متشكرم ازاهواز پيام ميدم خدمتتون

    • درود
      احتمال دارد ترموفیوز المنت مشکل داشته باشد. بررسی شود.

    • سلام،سنسور ntc را از سوکتش جدا کن و دو قطب جای سوکت که متصل به یخچاله با یه تیکه سیم یکسره کن اگه مشکل برطرف شد و المنت گرم شد پس ایراد از همون سنسوره،فقط یادت نره قبلش حتما برفک رو آب کن و یخچالو از برق بکش،وقتی سوکتو با سیم یکسره کردی یخچالو روشن کن و منتظر بمون تا یخچال بره رو سیستم دیفراست یا همون یخزدا،اگه المنت گرم شد پس ایراد از سنسوره و تعویضشم خیلی خیلی راحت…

  4. با سلام یخچال فریزر از نوع سینجر تنظیم دما مکانیکی. مسکلی که ایجاد شده دمای قسمت فریزر خیای بالا می رود تا ۳۶ و بعد ارور می دهد بنظر میرسد اتوماتیک نمیکند مشکل از کجاست؟ لطفا راهنمایی نمایید. دو روزه ابنجوری شده

  5. اضافه نمایم که المنت هیتر را تست کردم درست بود. ترموستات هم کنتاکتورهاش جوش نخورده و قطع و وصل میکند. بنظرتون مشکل از کجاست. راهنمایی فرمایید لطفا

    • درود
      احتمال دارد دستگاه احتیاج به شارژ گاز داشته باشد.
      لطفا اروری که دستگاه نمایش میدهد را نیز اعلام نمایید.

  6. سلام ما یه یخچال فریزر نوفراست هونام داریم هر دوماه برفک میزنه تو فریزر به همون قسمت لوله های سرد کننده واسه همین سرماش کم میشه هردفعه باید فریزرو باز کنم برفکارو اب کنم از نمایندگی هم میان فقط برفکارو اب میکنن ما تهرانیم میشه یه سرویس کار خبره واسمون بفرستین؟09354134517

  7. سلام یک یخچال الکترو استیل es27داریم که یه مشکل داره اونم اینه که اب کف فریزر یخ میزنه و این اب مال مواد عذایی هم نیست لطفا راهنمایی کنید

    • درود
      احتمال دارد مسیر خروج آب دیفراست مسدود شده باشد(یخ زده باشد) دستگاه را به مدت 24 ساعت از برق بکشید
      در صورتی که مشکل برطرف نشد با نمایندگی تماس بگیرید.

  8. شهرام شاهکلایی

    سلام. من یک یخچال فریزر (نیم یخچال فریزر )فروزان یک هفته پیش خریدم که دارای دکمه دیجیتالی دیفراست هست.متاسفانه دمای داخل کابین یخچال ارضا کننده نیست.با اینکه درجه را روی آخر گذاشتم ولی دمایل یخچال از پانزده درجه سلسیوس پایینتر نمیاد(داخل یخچال دماسنج گذاشتم )علت چیست؟

  9. باسلام و قبولی طاعات فریزر امرسان چند روزی است که چشمک میزند و بمدت ۴یا،۵ساعت علامت فن روشن میشود و شروع به کار میکند بعد خاموش میشود و آب میکند و نمایشگر دما هم چشمک میزندمیزندآیا مشکلی دارد یا کارکردش طبیعی اسن

  10. علیرضاجان سلام
    یخچال الکترواستیل es27 دمای محفظه یخچال پایین نمیاد حدود 9 دماسنج مشکل نداره فنش به داخل محظه باد نمیزنه میشه راهنمایی کنی؟
    اگر جانمایی فن هم بگی که کجاست خود فنو بررسی کنم ممنون میشم

  11. سلام و عرض ادب خدمت مهندس عزیز
    بنده یخچال ساید ال جی دارم که چند روزیه که قسمت فریزر بعد از 16 تا 24 ساعت کار دماش زیاد میشه بطوری که دیگه یخ تولید نمیکنه و مواد غذایی داخلش تقریبا نرم میشه ولی وقتی از برق میکشم و دوباره بعد از 5 دقیقه به برق میزنم مشکل برطرف میشه همه چی منجمد میشه و یخساز هم کار میکنه تا دوباره دما بالامیره ممنون میشم اگه راهنمایی کنید

  12. سلام
    من یک یخچال فریزر نفراست الکترو استیل دارم بعد از مدتی کار کردن قسمت یخچال گرم میشه(فریزر خیلی خوب کار می کنه) همه ی قسمت های الکتریکی سالم است اما دریچه بین یخچال و فریزر بعد از یک ماه با یخ مسدود می شود علت چیست؟

  13. سلام
    يخچال فريزر دو درب سينجر دارم كه فريزر اون پايين هستش هر چند روز يكبار قسمت بالاي يخچال خاموش ميشه و كلا كار نميكنه اما قسمت فريزر كار ميكنه يه روز كه خاموش باشه دوباره خود به خود روشن ميشه
    دو بار بردم تعميرگاه يه دويست تومني خرجش كردم يه هفته درست بوده ولي باز دوباره …

  14. با سلام فریزر هیمالیا دارم که مدتیه آلارم dfو بوق میزنه برفک زدا هستش ولی برفکش میمونه بردم تعمیرگاه سیم المنت سوخته بود که تعویض کردم حالا آلارم f1 میزنه و بوق هم میزنه چکار کنم؟ ممنونم .

  15. مرضیه آقایاری

    سلام
    ما فریزر جنرال استیل داریم حدود ۸،۹ ماه است که خریدیم تا به حال مشکلی نداشته،یه دفعه مامان موقع تمیز کردن ندونسته دکمه استراحت را زده،همه چیز داخلش اب شده و درجه ش بالا اومده بود،بعد که ما متوجه شدیم از حالت استراحت دراوردیمش،ولی بعد اون دیگه خوب سرد نمیکنه،درجه ش از مثبت ۳ و ۴ پایین تر نمیاد؟
    علتش چیست میشه لطف کنید زودتر جواب بدید؟
    با تشکر

    • درود
      احتمال دارد تا 24 ساعت طول بکشد که یخچال به کارکرد طبیعی بازگردد.
      به دفترچه راهنمای دستگاه مراجعه نمایید.

  16. سلام خسته نباشید
    یخچال الکترواستیل دمای نشان دهنده یه هفته میشد که e5نشون میداد وقتی دماش رو دستکاری میکردیم درست میشد ولی الان e3نشون میده ومدام بوق میزنه
    میشه بفرمایید عیبش از کجاست؟ممنونم

    • درود
      این خطا مربوط به سنسور دیفراست یخچال می باشد و باید چک شود.
      همچنین ممکن است برد یا سیم کشی سنسور تا برد مشکل داشته باشد. بررسی شود.

  17. سیدمحمدموسوی

    باسلام
    یک یخچال فریزر ال جی دارم که چند سال قبل که هنگام شستن ؛ آب به نمایشگر روی درب اون رسید و از اون وقت دیگه نمایشگر از کار افتاد و دیگه نمیشه دما رو کم و زیاد کرد و سرویس کار شرکت هم نتونست درستش کنه.
    اما چند وقتیه فریزر برفک میزنه ، میخواستم ببینم دلیلش چیه؟ نوار دور درب هم چک کردم سالم بود.

    • درود
      احتمال دارد سنسور دیفراست قسمت فریزر معیوب باشد.
      المنت، ترموفیوز و سنسور دیفراست چک شود.

  18. با سلام
    من دوماه میشه که یخچال فریزر ال جی گرفتم که رو نمایشگرش ارور dh میزنه وقتی روشن خاموش میشه تا 24ساعت خوب کار میکنه بعد این ارور میاد رو صفحه ممنون میشم اگه راهنمایی کنید

  19. سلام.یک یخچال و فریزر سامسونگ دو قلو بدون برفک دارم که مدتی هست وقتی درب یخچالو ميبندم صدای آب از داخل یا شاید هم از پشت یخچال میاد. دلیلش چی میتونه باشه.تراز یخچال درست هست.در صورت امکان راهنمایی بفرمائید.

  20. سلام
    يخچال و فريزر نوفراست سينجر مدتي دماي فريزر ٣ درجه مياد پايين دوباره روشن ميشه و مدتي طول ميكشه تا برسه به دماي عادي و دستگاه بعضي اوقات خاموش كه ميشه صداي تيك ميده و زمان ميبره تا روشن بشه

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشودفیلدهای الزامی علامت دار شده اند *

*

error: قابل کپی برداری نمی باشد!