معرفی انواع کمپرسورهای کولرگازی

معرفی انواع کمپرسورهای موجود در کولرهای گازی

سایت دیفراست www.defrost.ir مرجع تعمیرکاران لوازم خانگی

کانال تلگرام گروه تولیدی دیفراست

Telegram.me/defrostgrop

باما همراه شوید

 

 

 

 

معرفی انواع کمپرسور کولر گازی :

کمپرسور قلب تپنده سیستم های تهویه مطبوع و کولرگازی به حساب می آید.

متداول ترین کمپرسورهای مورد استفاده در کولرهای گازی کمپرسور پیستونی، روتاری (Rotary) و اسکرول (Scroll) می باشد.

♦ کمپرسور پیستونی کولر گازی :

کمپرسور رفت و برگشتی (پیستونی شناخته شده است) از یک پیستون درون سیلندر برای فشرده کردن مبرد استفاده میکند.

برای سال های متمادیاز این نوع کمپرسور تا ظرفیت 100 اسب بخار مورد استفاده بود.

♦ کمپرسور روتاری (غلتکی) :

کمپرسور روتاری جایگزین مناسبی می باشد و دارای کاربردی عموما برای دستگاه های خانگی و با ظرفیت پایین می باشد.

این نوع از آنجایی که قطعات متحرک کمتری دارد، بازدهی بالایی دارند. (نسبت فشرده سازی به مصرف برق)

در یک کمپرسور دوار مبرد توسط عمل چرخش غلتک در داخل سیلندر متراکم میشود.

کمپرسور روتاری در یک ظرفیت برابر معمولا خیلی کوچکتر از کمپرسور پیستونی می باشد.

♦ کمپرسورهای اسکرو (SCREW) :

کمپرسورهای اسکرو (SCREW) از یک جفت محرک مارپیچ برای چرخش استفاده میکنند.

♦ کمپرسورهای اسکرول (حلزونی) :

کمپرسورهای اسکرول از یک مکانیزم کاملا متفاوت استفاده میکنند.

این نوع کمپرسور دارای یک قسمت ثابت و یک بخش متحرک است درحالی که دیسک پایین تر در مد مداری حرکت میکند

بخش محرک دور بخش ثابت میچرخد و گاز را فشرده میکند.

♦ كمپرسور پیستونی :

امروزه در صنعت تبرید بیشتر از کمپرسورهای پیستونی استفاده میشود. در این نوع کمپرسورها حرکت رفت و آمدی پیستون

سیال را متراکم می نمایند.

این نوع کمپرسور اغلب در سیستم تبرید مورد استفاده قرار میگیرید و ممکن است قدرت آنها از چند دهم اسب تا چند صدم

اسب باشد و میتواند از یک سیلندر یا چند سیلندر تشکیل شده باشد.

♦ کمپرسور دورانی :

اجزاء اصلی این کمپرسورهای دورانی سیلندر ثابت ، پیستون یا روتور و تیغه (پره) متحرک است.

دو نوع کمپرسور دوار وجود دارد. غلطکی که از یک غلطک و یک سیلندر تشکیل شده و محور با همان غلطک (روتور) به طور

خارج از مرکز در داخل سیلندر میچرخد و یک تیغه به کمک متری قسمت مکش و رانش را جدا میکند.

نوع تیغه ای که روتور و تیغه ها هر دو میچرخند. روتور روی محور خودش میچرخد ولی سیلندر و غلطک هم محور نمی باشند

و تیغه ها به علت خاصیت گریز از مرکز در حال چرخش بوده و به بدنه سیلندر فشرده می شوند.

♦ کمپرسورهای مارپیچی :

کمپرسورهای مارپیچی تشکیل شده از بدنه ، دارای شیارهایی است که در دو رتور با تیغه های دنده ای مارپیچی قرار گرفته

اند. رتور هادی با الکتروموتور متصل است و دارای دندانه برآمده پهن می باشد.

♦ کمپرسورهای گریز از مرکز :

کمپرسورهای گریز از مرکز ذاتا ماشین های پر دور هستند و بهترین گرداننده آنها توربین بخار است. از آنجا که آنها را برای

دورهای همسنگ دور بالای توربین طراحی میکنند ، میتوان آنها را کوپله کرد.

جایی که بخار پرفشار باشد، توربین به عنوان شیر فشارشکن عمل میکند و بخار کم فشار خروجی از توربین میتواند برای

گرمایش یا مقاصد دیگر به کار رود.

ولی در بسیاری از کاربردها، خصوصا در ظرفیت های پایین کمپرسورها را موتورهای برقی میگردانند که به جعبه دنده های

افزاینده مجهزند.

کمپرسورهای گریز از مرکز از مبردهای کم فشار استفاده میکنند و معمولا اواپراتور و کندانسور آنها هر دو با فشار کمتر از جو

کار میکنند.

 

 

1– کمپرسور پیستونی :

در ظرفیت 18000 تا 36000 بی تی یو، راندمان پایین و سروصدای بالا به همراه مصرف برق بالا. تقریبا تولید کمپرسور پیستونی در کولرگازی از رده خارج شده است.

2- کمپرسور روتاری :

از ظرفیت 7000 تا 36000 بی تی یو، راندمان بالاتر و صدای کمتر و مناسب برای کولرهای 7000 تا 24000 بی تی یو.

3- کمپرسور اسکرال 0اسکرول) :

از ظرفیت 24000 تا 96000 بی تی یوف راندمان بالا و کم صدا و پر قدرت. کمپرسور اسکرال در اسپیلت های دیواری 30000 و 36000 و همچنین اسپیلت های ایستاده 48000 و 60000 و بالاتر کاربرد دارد.

ارتباط گاز مبرد با کمپرسور:

هر نوع کمپرسور میتواند برای انواع گازهای خنک کننده تولید شود. اما وقتی یک نوع کمپرسوربرای گاز مثلا 22 در کارخانه تولید شود، در آینده نمیتوان گاز دیگری به ان تزریق کرد.

ارتباط مناطق آب و هوایی با کمپرسورها:

به دلیل اینکه در مناطق حاره ای یا تروپیکال حداقل ظرفیت کولرگازی باید 12000 بی تی یو باشد لذا کمپرسور 7000 و 9000 بی تی یو نوع مناطق معتدل است.

اما از ظرفیت 12000 و بالاتر کمپرسور حاره ای تولید میشود و هر نوعی اعم از روتاری یا اسکرال میتواند باشد.

 

برای دریافت فایل pdf این صفحه کلیک کنید

دریافت فایل

 

 

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشودفیلدهای الزامی علامت دار شده اند *

*

error: قابل کپی برداری نمی باشد!