اصطلاحات فنی رایج در چیلرهای جذبی

اصطلاحات فنی رایج در چیلرهای جذبی

سایت دیفراست www.defrost.ir مرجع تعمیرکاران لوازم خانگی

کانال تلگرام گروه تولیدی دیفراست

Telegram.me/defrostgrop

باما همراه شوید

برای دانلود رایگان فایل وورد این مطلب روی لینک زیر کلیک کنید

اصطلاحات فنی رایج در چیلر جذبی

 

آشنایی بااصطلاحات فنی رایج در چیلرهای جذبی

ژنراتور :

ژنراتور معمولا در محفظه بالایی چیلرهای جذبی قرار داشته و وظیفه تغلیظ محلول لیتیوم بروماید رقیق و جداسازی آب مبرد را برعهده دارد.

جذب کننده :

جذب کننده معمولا در پوسته پایینی چیلرهای جذبی قرار داشته و وظیفه جذب بخار مبرد تولید شده در محفظه اواپراتور را بر عهده دارد.

اواپراتور :

اواپراتور معمولا در پوسته پایین چیلرهای جذبی قرار میگیرد. مایع مبرد در اواپراتور به لحاظ فشار پایین محفظه (خلاء نسبی) تبخیر شده و باعث کاهش دجه حرارت آب سرد تهویه درون لوله های اواپراتور می گردد.

کندانسور :

کندانسور معمولا در پوسته های بالایی چیلرهای جذبی واقع شده است و وظیفه تقطیر مبرد تبخیر شده توسط ژنراتور را برعهده دارد. بخار مبرد در برخورد با لوله های حاصل از آب برج، تقطیر شده و به تشتک اواپراتور سرریز میشود.

محلول جاذب :

این محلول، محلول لیتیوم بروماید و آب است.

مایع مبرد :

مایع مبرد در چیلرهای جذبی آب خالص (آب مقطر) می باشد که به جهت فشار پایین محفظه اواپراتور در اثر تبخیر خاصیت خنک کنندگی خواهد داشت.

کریستالیزه شدن :

محلول لیتیوم بروماید در غلظت معمولی به صورت مایع است، ولی چنانچه تغلیظ اولیه بیش از حد ادامه یابد، حجم بلورهای ریزی که در آن تشکیل میشوند، بزرگتر شده و ممکن است باعث مسدود شدن کامل مسیر عبور محلول شود. به این پدیده کریستالیزه شدن گویند.

ضریب عملکرد :

پارامترضریب عملکرد در دتگاه های برودتی از جمله چیلرهای جذبی شاخصی از بازدهی دستگاه می باشد.

مقادیر بالاتر این پارامتر نشان دهنده مصرف بهینه انرژی حرارتی می باشد.

 

• ممکن است در ذهن کنجکاو شما سوال پیش بیایید در وهله اول از چیلر برای سرمایش استفاده شود یا خیر؟؟

بسته به نوع کاربری و اقلیم و سیاست گذاری های کارفرما و بررسی جوانب تصمیمی اتخاذ شود، در این بین ما فرض میکنیم پروژه با کاربری برج مسکونی در بیست طبقه داریم،نکته مهمی که باید متذکر شویم این میباشد که برای تخمین دستگاه از کل به جز می رویم ولی برای محاسبه بار از جز به کل.

پارامترهای که در وهله اول باید دانست ابتدا اقلیم پروژه، کاربری، مساحت زیربنا، سطح سرمایه گذاری، به فرض اقلیم ما گیلان،کاربری مسکونی، مساحت زبربنا 20000 هزار مترمربع،سطح سرمایه گذاری خوب، بدون آنکه قرار باشد ظرفیت پروژه تعیین کنیم میبینیم برای سرمایش سه گزینه روی میز داریم :

چیلرجذبی،تراکمی،ایرواشر

به دلیل رطوبت نسبی بالا و نزدیکی wb و db به یکدیگر از سبستم های تبخیری نمیتوانیم استفاده کنیم پس انتخاب ساده شد. چراکه چیلرجذبی برای دفع حرارت کندانسور نیازمند برج خنک کننده میباشد و چون برج براساس تبخیر کارمیکند گزینه های چیلرجذبی و ایرواشر از دایره انتخاب خارج می شوند و از چیلرتراکمی با کندانسور هوایی استفاده می کنیم.

برای انتخاب نوع سیستم گرمایش کار راحتر خواهد بود گزینه های روی میز دیگ چدنی،دیگ فولادی،دیگ های چالشی، باتوجه به ارتفاع بلند و عدم توانایی دیگهای چدنی و تحمل فشارکاری رد صلاحیت خواهد شد،حال بسته به انکه نوع هزینه سرمایه گذاری چه مقدار خواهد بود باید از بین دو گزینه یکی را انتخاب کرد، ناگفته نماندباتوجه به همه امتیازات دیگ های چالشی که دارند به علت وارداتی بودن هزینه اولیه بالاتری به نسبت دیگ های فولادی دارند ولی درعوض هزینه های بهربرداری کمتر خواهدبود.

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشودفیلدهای الزامی علامت دار شده اند *

*

error: قابل کپی برداری نمی باشد!