آشنایی با کاربرد و وظایف لوله موئین در سیستم تبرید

سایت دیفراست www.defrost.ir مرجع تعمیرکاران لوازم خانگی

برای عضویت در کانال تلگرام ما ؛ روی نوشته زیر کلیک نمایید

(کافی است برنامه ی تلگرام را روی کامپیوتر خود نصب نمایید تا با کلیک روی نوشته ی زیر مستقیما به کانال تلگرام ما بپیوندید)

کانال تلگرام گروه تولیدی دیفراست

defrostgrop@

 

 

 

ڪاربردلوله موئین در سیستم تبرید :

لوله موئین به عنوان کنترل کننده های جریان مبرد در سیستم های تبرید استفاده میگردد.

کنترل کننده های مبرد بدون توجه به نوع کارشان دو وظیفه بعهده دارند :

1. اجازه جریان مبرد مایع از لوله مایع به اوپراتور با همان شدت تبخیر مایع در اوپراتور .

2. ایجاد اختلاف فشار بین طرفین پرفشار و کم فشار سیستم ، برای اینکه مبرد بتواند تحت شرایطی که در فشار کم اوپراتور تبخیر می شود در همان زمان در فشار زیاد در کندانسور نیز تقطیر شود . از بین چند کنترل کننده ، لوله موئین در سیستم های تبرید کم ظرفیت و شیر انبساط اتوماتیک و ترموستاتیک در سیستم های تبرید با ظرفیت زیاد ، مورد استفاده قرار می گیرند .

لوله موئین ساده ترین وسیله برای کنترل جریان مبرد است و شامل طول معینی از لوله ای به قطر خیلی کم می باشد که مابین کندانسور و اوپراتور قرار می گیرید . لوله موئین بعلت مقاومت اصطکاکی زیاد و قطر کم و همچنین پدیده خفگی ناشی از تبخیر تدریجی مایع مبرد در لوله به دلیل کاهش فشار به کمتر از فشار اشباع ، در مقابل جریان مبرد مایع از کندانسور به اوپراتور مقاومت می نماید و با کنترل دبی مبرد عبوری ، اختلاف فشار بین آن دو را در حد لازم نگه می دارد مقاومت لوله موئین با طول و قطر معین ، در جریان مبرد ثابت است و دبی عبوری از آن با اختلاف فشار در طرفین لوله که همان اختلاف فشار تبخیر و تقطیر سیستم تبرید می باشد ، متناسب است و ظرفیت جریان در لوله موئین برابر ظرفیت پمپاژ می باشد .

در صورتیکه طراحی لوله های موئین نسبت به ظرفیت تبرید مناسب بوده و صحیح بکار برده شوند ، در محدوده قابل قبولی از شرایط کاری ، بطور رضایت بخش عمل خواهد کرد .
لوله های موئین از این نظر که در طول خاموش بودن سیکل ، جریان مبرد مایع به اواپراتور را متوقف نمی کنند با سایر انواع کنترل کننده های جریان مبرد ، تفاوت دارند چون در طول خاموشی سیستم ، فشار طرف پرفشار و کم فشار سیستم از طریق لوله موئین برابر می شود. باین دلیل در چنین سیستم هایی معمولاً از مخزن مایع استفاده نمی شود.
لوله های موئین علاوه بر ساختمان ساده و قیمت ارزان ، هزینه سیستم تبرید و تولید را پایین می آورند. پیچیدن ( لحیم کردن ) طول معینی از لوله موئین به لوله مکش برا ی ایجاد مبدل حرارتی بین این دو لوله بوده و عمل مادون سرد شدن مایع و سوپرهیت شدن بخار خروجی از اوپراتور را ایجاد می نماید .

نکاتی پیرامون لوله موئین:

قطر و طول انتخابی لوله موئین باید متناسب با ظرفیت تبرید و اختلاف فشار سیستم باشد .

2 نظر

  1. سلام قیمت قطعات یخچال یخچال رابرای ما بگزدریدومتشکریم

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشودفیلدهای الزامی علامت دار شده اند *

*

error: قابل کپی برداری نمی باشد!