آشنایی با مفهوم اینورتر و بررسی تفاوت های بین سافت استارت و اینورتر

اینورتر (کنترل دور)

سایت دیفراست www.defrost.ir مرجع تعمیرکاران لوازم خانگی

کانال تلگرام گروه تولیدی دیفراست

Telegram.me/defrostgrop

باما همراه شوید

 

اینورتر یا کنترل کننده دور موتور برای تنظیم دور الکتروموتورهای AC (موتورهای سه فاز) استفاده میگردد.

اینورترها قادرند دور موتور را از صفر تا چندین برابر دور نامی موتور و به طور پیوسته تغییر دهند. تنظیم دور در الکتروموتورها علاوه بر منعطف نمودن پروسه های صنعتی، در کاربردهای زیادی منجر به صرفه جویی انرژی هم میگردد.

علاوه برآن ایورترها جریان راه اندازی کشیده شده از شبکه را به میزان زیادی کاهش میدهند؛ به طوری که این جریان خیلی کمتر از جریان اسمی موتور است. آنها میتوانند موتور را به طور نرم و کاملا کنترل شده روشن و خاموش نمایند.

زمان خاموش و روشن کردن را میتوان به دقت تنظیم نمود. این زمان میتواند کسری از ثانیه و یا صدها دقیقه باشد. توانایی درایو در روشن و خاموش کردن نرم موجب کاهش قابل ملاحظه تنش های مکانیکی در کوپلینگ ها و سایر ادوات دوار میگردد.

تفاوت بین سافت استارت و اینورتر :

  • سافت استارت همانطور که از نامش پیداست تنها در هنگام راه اندازی یک الکتروموتور کاربرد دارد. الکتروموتورها به دلیل کشیدن جریان 6 تا 8 برابر جریان نامی در هنگام راه اندازی صدمات زیادی می بینند، به طوریکه عمده استهلاک الکتروموترها در هنگام راه اندازی می باشد. به وسیله سافت استارتر راه اندازی از طریق افزایش کنترل شده فرکانس یا ولتاژ انجام میگیرد و با این کار در مصرف برق نیز صرفه جویی میشود. به عبارتی در موتورهای با توان بالا بهتر است به جای استفاده از مدار ستاره مثلث ، از سافت استارت استفاده شود.

  • اینورتر محدود به زمان راه اندازی نمی باشد و در هر لحظه میتوان به وسیله ی سیگنال های کنترلی که معمولا 20 ∼ 4 mA می باشد سرعت الکتروموتور را کنترل نمود.

اینورتر قابلیت های بسیار زیادی دارد :

  • کنترل پذیری موتور در هر لحظه

  • چپگرد کردن موتور

  • راستگرد کردن موتور

  • تغییر دور موتور

  • راه اندازی نرم موتور

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشودفیلدهای الزامی علامت دار شده اند *

*

error: قابل کپی برداری نمی باشد!