آشنایی با روش تعویض و نگهداری روغن کمپرسورها

♦ سایت دیفراست www.defrost.ir مرجع تعمیرکاران لوازم خانگی ♦

 

 

 

تعویض روغن :

در اکثر کمپرسورهای هرمتیک که مدار آنها کاملا جوشی و بسته است، امکانی برای تعیین نوع روغن وجود ندارد.

این نوع کمپرسورها در سیستم هایی نصب میگردند که اصالتا کمپرسور در کارخانه نصب و مبرد در آنجا شارژ میگردد؛ میزان روغن

مورد نیاز دقیقا اندازه گیری و به سیستم وارد میگردد.

 

در صورت نشتی چنانچه میزان روغن از دست رفته کم بوده و بتوان حجم آن را محاسبه نمود، میتوان به همان میزان به کمپرسور اضافه کرد.

اما اگر میزان روغن از دست رفته از کمپرسور چشمگیر باشد و یا روغن آلوده شده باشد، تکنسین نگهداری می بایستی روغن را از جای خودش

خارج و طبق شکل زیر روغن کمپرسور را تخلیه و میزان مورد نیاز را قبل از نصب در آن بریزد.

تخلیه روغن از کمپرسور

معمولا کمپرسورهای نیمه هرمتیک و باز دارای یک سایت گلاس در بدنه خود هستند، سطح روغن باید در حین کار کمپرسور کمی بالاتر از حد

متوسط سایت گلاس باشد.

ممکن است سطح روغن در صورتیکه مبرد مایع در کارتر وجود داشته باشد، در استارت اولیه تغییر نماید.

سطح روغن باید زمانی که عملکرد کمپرسور به موقعیت پایداری رسید بررسی گردد.

برخی از مبردها در روغن جذب میشوند. به منظور جلوگیری از انتشار مبرد در زمان باز کردن کمپرسور، مبرد باید به قسمت فشار بالای مدار

مبرد پمپ شود.

علاوه بر این باید هیتر روغن (در صورت نصب بر بدنه) پیش از باز کردن کمپرسور و پمپ کردن مبرد روشن باشد.

 

 

استفاده از دستگاه های بازیافت مبرد نیز توصیه میگردد، در این صورت فرایند پیشنهادی به این شکل خواهد بود:

♦ روشن کردن هیتر روغن

♦ ریکاوری مبرد

♦ روغن را به یک ظرف مناسب بریزید، در صورت نیاز از گازهای OFDN و یا پمپ روغن استفاده کنید.

 

نکته: چنانچه روغن کمپرسور آلوده شده و ضایعاتی تلقی شود باید براساس مقررات ملی جاری دفع و بازیافت گردد.

 

شارژ دوباره روغن به یک کمپرسور هرمتیک :

برای شارژ دوباره مقدار معینی از روغن، کمپرسور باید از سیستم جدا شده و روغن باید از خط مکش با کج کردن کمپرسور خارج شود.

مقدار دقیق روغن باید قبل از استارت برای شارژ دوباره معین گردد.

برای دانستن نوع و مقدار صحیح شارژ روغن مورد نیاز راهنمای استفاده از دستگاه را مطالعه کنید.

 

اضافه کردن روغن به کمپرسور نیمه هرمتیک و یا کمپرسور باز :

• روش سیستم باز‌:

اگر کمپرسور مجهز به سوراخ تزریق روغن در کارتر باشد، ساده ترین روش اضافه کردن روغن، ایزوله کردن کارتر کمپرسور و ریختن یا پمپ کردن

روغن مورد نیاز به داخل آن است.

اگر سیستم مبردی نبوده ویا کمپرسور برای تعمیرات باز باشد، هیچ احتیاط خاصی به جز اقدامات معمول تمیز و خشک نگه داشتن روغن ضروری

نمی باشد.

4

• روش نیتروژن و خلاء :

روش دیگر کنترل ساده روغن به منظور نگهداری، سرویس یا تعمیر، استفاده از OFDN برای تخلیه روغن و پمپ خلاء برای دوباره پر کردن روغن است.

 

 

تغییر روغن تخلیه :

1- نشت سیستم را بررسی و در صورت نیاز آن را تعمیر کنی.

2- کمپرسور را با بستن شیرهای قطع کمپرسور در هنگام جمع آوری گاز، از سیستم جدا کنید.

3- در صورت نیاز مقادیر باقیمانده مبرد را با استفاده از یک تکنولوژی مناسب بازیابی مبرد از سیستم خارج کنید.

4- درب تغذیه روغن را بر روی بدنه کمپرسور باز کنید.

5- یک لوله مسی نرم 6 میلیمتری که به پایین کارتر میرسد را داخل کمپرسور کنید.

6- سوراخ باز شده را با چسب آب بندی کنید و لوله مسی را با دست نگه دارید.

7- حجم کمی از نیتروژن را با فشار کم داخل کارتر نمایید.

8- روغن به محفظه مجزایی انتقال می یابد.

9- روغن را به صورت یک مایع ضایعاتی بر اساس قوانین زیست محیطی دفع و بازیافت نمایید.

 

3

 

تعویض روغن (دوباره پر کردن) :

1- پمپ خلاء را به شیر مکش کمپرسور وصل کنید.

2- انتهای آزاد لوله مسی 6 میلیمتری و یا شلنگ را وارد ظرف روغن کنید (روغن جدید) به طوریکه به انتها برسد.

3- پمپ خلاء را روشن کنید.

4- روغن به علت فشار کم کارتر به کمپرسور منتقل میشود.

5- سطح روغن را در سایت گلاس کمپرسور مشاهده کنید ولی به اندازه همان حجمی که در حین تخلیه از کمپرسور روغن خارج شده

به آن روغن تزریق کنید.

6- جریان روغن را متوقف کنید.

7- مقدار روغن شارژ شده را اندازه گیری کنید.

8- کمپرسور را تخلیه کنید.

9- شیر قطع کن کمپرسور را باز کنید.

10- کمپرسور را روشن کنید.

11- سطح روغن در سایت گلاس را چک کنید.

12- نشتی سیستم را بررسی کنید.

 

دوباره پر کردن روغن

 

فرآیندهای تست روغن :

برای چک کردن روغن (اسیدی شدن) چندین نوع کیت تست موجود است. برای تجهیزات تهویه مطبوع و تبرید بزرگ، انجام آزمایش های اسیدی

روغن توصیه میشود. چرا که این روش میتواند میزان اسیدیته را پیش از رسیدن به غلظت خطرناک تشخیص دهد.

این کیت های آزمایش با هر نوع مبرد سازگارند ولی به طور مجزا به 3 دسته روغن های معدنی، پلی استرها (POE) و گلیکول پلی آلکین(PAG)

طبقه بندی شده اند.

در برخی موارد بدست آوردن نتایج دقیق برای هر نوع روغنی مهم و حیاتی است؛ چرا که ممکن است شما نوع روغن موجود در سیستم

را نتوانید تشخیص دهید.

برخی از کیت های آزمایش اسید، نتایج نادرستی را برای روغن های پایه استری (POE) دارند. چرا که بخاط ترکیب شیمیایی خاص روغن به مثابه

اسید بر روی کیت های تست رفتار میکند.

 

نکته :

قبل از آزمایش روغن آلوده مراقب باشید. از محافظ مناسب بدن نظیر عینک و دستکش استفاده کنید چرا

که روغن میتواند برای چشم و پوست مضر باشد.

کیت آزمایش

 

 

کلمات کلیدی :

کمپرسور, کمپرسور کولرگازی, کمپرسور یخچال, تعویض روغن, تعویض روغن کمپرسور, تست روغن, تغییر روغن تخلیه, تعویض روغن کمپرسور,آموزش تعویض روغن کمپرسور, مراحل تعویض روغن کمپرسور, آشنایی با روش تعویض و نگهداری روغن کمپرسورها, آموزش اضافه کردن روغن به کمپرسور نیمه هرمتیک و یا کمپرسور باز

 

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشودفیلدهای الزامی علامت دار شده اند *

*

error: قابل کپی برداری نمی باشد!