آشنایی با اجزاء مختلف کولر خودرو و شرح عملکرد آنها

معرفی قسمت های مختلف تشکیل دهنده کولر خودرو و شرح وظایف آنها

سایت دیفراست www.defrost.ir مرجع تعمیرکاران لوازم خانگی

کانال تلگرام گروه تولیدی دیفراست

Telegram.me/defrostgrop

باما همراه شوید

کولر خودرو از قسمت های مختلفی تشکیل شده است که در ادامه به معرفی مختصر هر یک ؛ و وظایف آنها می پردازیم :

1- کمپرسور :

کمپرسور دستگاه حرکت دهنده گاز مبرد در کولر اتومبیل می باشد. کمپرسور با گرداندن گاز در اجزاء سیستم، در واقع شبیه به قلب مجموعه عمل می نماید. همچنین کمپرسور فشار و در نتیجه دمای گاز کم فشار خارج شده از اواپراتور را نیز افزایش می دهد. کمپرسور گاز مبرد را از اواپراتور به داخل کندانسور و سپس به کپسول خشک کننده و مجددا به داخل اواپراتور سوق می دهد.

کمپرسورهایی که در سیستم های کولر به کار برده میشوند؛ می بایست دارای خواصی از قبیل وزن و حجم متناسب با قدرت موتور باشند تا در هنگام نصب به راحتی در محل مورد نظر قابل جایگذاری بوده و بار اضافی بر موتور اتومبیل تحمیل ننمایند.

2- کندانسور : 425423516_3839

کندانسور یکی از اجزائی است که وظیفه تبادل حرارت را بر عهده دارد. کندانسور گرمای جذب شده توسط اواپراتور از گاز مبرد داخل سیستم را به هوای محیط خارج از کابین اتومبیل انتقال می دهد.

 

 

 

3- کپسول خشک کننده :

کپسول خشک کننده به عنوان منبع ذخیره گاز مبرد و جاذب رطوبت گاز عمل می نماید. معمولا این کپسول دارای یک سوئیچ ایمنی می باشد تا در مواقعی که فشار گاز از حد تعریف شده کمتر یا بیشتر شود، به طور خودکار جریان برق کمپرسور را قطع نماید. همچنین بر روی این کپسول شیشه ای جهت رویت گاز وجود دارد. شیشه رویت به ما این امکان را می دهد تا بتوانیم گردش و میزان گاز موجود در سیستم را کنترل نماییم.

4- شیر انبساط : 423819290_129785

شیر انبساط تعیین کننده میزان صحیح گاز وارد شونده از کندانسور به داخل اواپراتور از طریق یک فیلتر است. همچنین این قطعه فشار مبرد را به طور ناگهانی کاهش میدهد. هنگامی که کمپرسور شروع به کار میکند ، شیر انبساط باز شده و مبرد مایع با عبور از صافی مربوط به ورودی مایع پرفشار، به گاز پرفشار تبدیل می گردد. زمانی که اواپراتور میزان بیشتری مبرد را طلب می نماید، شیر انبساط اجازه می دهد تا مبرد کم فشار مورد نیاز به داخل کویل اواپراتور وارد گردد.

شیر انبساط برقرار کننده تعادل میان بار گرما و خنک کنندگی بهینه اواپراتور می باشد.

 

 

 

5- اواپراتور : 423819730_130904

یکی دیگر از قطعات اصلی سیستم کولر اتومبیل  اواپراتور است. اواپراتور مجموعه ای از قطعات است که وظیفه کاهش گرمای هوای کابین اتومبیل را بر عهده دارد. یکی دیگر از وظایف مهم این قطعه، جذب رطوبت از هوای داخل کابین می باشد.

جریان سریع هوای ایجاد شده توسط فن الکتریکی با عبور از سطح کویل اواپراتور، برودت ایجاد شده توسط کویل را از طریق کانال ها و دریچه های هدایت هوا به داخل کابین اتومبیل انتقال می دهد. عمل ایجاد برودت توسط کویل اواپراتور باعث تقطیر رطوبت ایده آل کابین گشته و قطرات آب ایجاد شده از طریق لوله مخصوصی به خارج از کابین اتومبیل منتقل می گردد. سیستم کولر اتومبیل دارای دو سوئیچ کنترلی است که یکی از آنها زمانی که فشار گاز کم یا زیاد باشد، کمپرسور را از مدار خارج نموده و دیگری از ایجاد یخ در داخل محفظه اواپراتور جلوگیری می نماید.

عدم کارکرد مناسب هر یک از این دو سوئیچ میتواند باعث از کار افتادن کل سیستم گردد.

 

 

6- مجموعه لوله و شلنگ :

شلنگ ها در سیستم تهویه مطبوع خودرو وظیفه ایجاد ارتباط بین اجزاء مختلف سیستم را بر عهده دارد، به گونه ای که اجزاء سیستم بتوانند در تمام شرایط کاری به خوبی انجام وظیفه کنند. این شلنگ ها به دلیل شرایط کاری خاص، بایستی مطابق با استانداردهای بین المللی نظیر SAE (انجمن خودروسازان آمریکا) ساخته شوند.

لایه داخلی شلنگ که از نفوذ مبرد جلوگیری می کند و ثبات فیزیکی و شیمیایی بسیار خوبی در دامنه 30-°C تا 120°C دارد. قسمت میانی شلنگ که از یک سری الیاف بافته شده منسوج تشکیل شده است تا باعث افزایش مقاومت شلنگ در فشارهایی بالاتر از 175 atm شود. لایه بیرونی از موادی با مقاومت بالا در برابر عدم نفوذ رطوبت ساخته شده است.

اتصالاتی که در اجزاء مختلف شلنگ ها به کار می روند متناسب با نحوه اتصالات اجزای شلنگ به سایر قطعات سیستم کولر خودرو، انتخاب می شوند که بر همین اصل مهم ترین انواع آن، فیتینگ های اتصال سریع (QUICK CONNECTION) و فیتینگ های اورینگ دار (O – ring fitting) می باشند. این اصل مهم را همواره باید در نظر گرفت که اتصالات می بایست به راحتی و به سرعت قابل وصل باشند و در عین حال آب بندی خود را در تمام شرایط کاری حفظ کنند.

7- فن :

وقتی که فن الکتریکی مورد استفاده قرار میگیرد، میتوان آن راروی کندانسور یا روی رادیاتور نصب کرد. اگر فن کندانسور جلوتر از رادیاتور ماشین نصب شده باشد، در این حالت فن به گونه ای نصب می شود که هوا را از بیرون مکیده و روی سطح کندانسور می دمد(وضعیت رانشی). در صورتیکه فن کندانسور در پشت کندانسور و در مقابل موتور نصب شود، هوا را از روی سطح کندانسور مکیده و به سمت موتور می دمد.

شرایط استفاده از فن الکتریکی نسبت به شرایط به کارگیری آنها متفاوت است. در صورتیکه یک سوئیچ فشار سه وضعیتی در سیستم وجود داشته باشد، فن الکتریکی با افزایش و یا کاهش فشار قطع و وصل خواهد شد، در غیر این صورت فن به طور دائم کار و همراه با استارت سیستم تهویه مطبوع وارد مدار میشود. در بعضی حالات فن کندانسور توسط یک سوئیچ حرارتی (Thermistor) کنترل میشود.بدین صورت که با فن موتور همزمان روشن و خاموش میشود و در واقع تابعی از  شرایط حرارتی موتور است.

 

 

 

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشودفیلدهای الزامی علامت دار شده اند *

*

error: قابل کپی برداری نمی باشد!